سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به دوستی آن که دین ندارد، شادی نمی توان کرد . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 89 شهریور 21 , ساعت 6:31 صبح
 

از سوی مجلس و وزارت خارجه صورت گرفت:
تذکر در باره موازی کاری در دیپلماسی


122 نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به رئیس جمهور، انتخاب نمایندگان ویژه در مناطق مختلف جهان را نوعی موازی کاری در سیاست خارجی خواندند.

 این نمایندگان در این تذکر، لزوم تبعیت محض از توصیه های رهبر معظم انقلاب در این مورد را به رئیس جمهور یادآور شدند. درجلسه علنی یک شنبه گذشته مجلس نیز چند نماینده در این باره به رئیس جمهور تذکر کتبی داده بودند. خاطرنشان می شود احمدی نژاد چندی پیش طی احکام جداگانه ای مشایی، بقایی، ظهره وند و آخوندزاده را به سمت نمایندگان ویژه خاورمیانه، آسیا، افغانستان و اقیانوسیه منصوب کرد. و اندکی قبل از بیانات رهبر معظم انقلاب خبرهایی در باره به انتصاب حسینی وزیر اقتصاد و عباسی وزیر تعاون با حفظ سمت هایشان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در قاره آفریقا و آمریکایی جنوبی شنیده می شد.

چند سال قبل شورای نگهبان در تفسیری تأکید کرده بود که بر اساس قانون اساسی نمایندگان رئیس جمهوری حق دخالت در امور اجرایی را ندارند. بر اساس تفسیر شماره 460 شورای نگهبان که در خصوص تعیین حدود اختیارات برخی نزدیکان رئیس جمهور صادر شده، آمده است: موضوع مراجعه افرادی به عنوان نماینده و شورای نگهبان مطرح و نظر اکثریت قاطع اعضای شورا به شرح زیر بود:

« چون مشاورین و نمایندگان رئیس جمهور مقام مسئول نیستند، طبق قانون اساسی حق مداخله در امور اجرایی و صدور دستور به مامورین دولتی را ندارند.» در همین حال به دنبال اظهار نظرهای مسئله ساز برخی از مسئولان دولت در عرصه سیاست خارجی وزیر امور خارجه با بیان اینکه سیاست خارجی عرصه ناپخته سخن گفتن نیست، تصریح کرد: تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور به ویژه در شرایط کنونی آن هم توسط برخی از اعضای دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بریدن» است. منوچهر متکی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارات رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی این گونه سخنان نسنجیده را بیان می کند، در حالی که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی شد، از بین نرفته است (اشاره وزیر امور خارجه به اظهارات بقایی بود که باعث الهام در روابط با ترکیه شد) وزیر امور خارجه ضمن فصل الخطاب دانستن نظر صریح مقام معظم رهبری در پرهیز از موازی کاری در سیاست خارجی است. از مسئولین و مدیران به ویژه در قوه مجریه خواست هزینه کشور را در اداره روابط خارجی با ناپخته سخن گفتن در این عرصه بالا نبرند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ