سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به نعمت پروردگارتان ـ عزّوجلّ ـ اعتراف کنید و از همه گناهانتان به سویش توبه نمایید که خداوند، بندگان سپاسگزارش را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

2

یکشنبه 91 اردیبهشت 17 , ساعت 7:15 صبح
 
 


برگزاری دور دوم انتخابات مجلس


خبرگزاری رویترز 5 می 2012 (16 اردیبهشت) در گزارشی به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ایران پرداخت و نوشت:...

گروه ترجمه - خبرگزاری رویترز 5 می 2012 (16 اردیبهشت) در گزارشی به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ایران پرداخت و نوشت: این انتخابات آزمونی برای نظام مذهبی ایران است و چندان نمی‌توان آن را فرصتی برای تغییرات بنیادین در جمهوری اسلامی تلقی کرد. بیش از 50 درصد کرسی‌های مجلس با اعضای جدید از جمله نامزدهای مستقل پر شده است که این موضوع خبر از تغییر چهره گسترده در مجلس می‌دهد. این انتخابات تأثیر مهمی بر مسیر هسته‌ای ایران و روابط خارجی این کشور نخواهد داشت.

در ادامه مقاله آمده است: از میان پنج نامزدی که کرسی‌های تهران را کسب کرده‌اند، غلامعلی حداد عادل بیشترین آرا را به‌دست آورده است. محمد مرندی، تحلیل‌گر سیاسی در دانشگاه تهران، گفت: «باید منتظر شکل‌گیری ائتلاف‌ها بمانیم؛ اما واقعیت این است که مجلس آینده به‌آسانی به احمدی‌نژاد فضای مانور نخواهد داد. تردید دارم که آقای احمدی‌نژاد از نتایج خشنود باشد.» جبهه متحد اصول‌گرایان بزرگ‌ترین ائتلاف در دور نخست بود؛ اما تحلیل‌گران می‌گویند نظام سیاسی ایران پیش‌بینی وفاداری نامزدها را دشوار می‌کند. رضا اسفندیاری، تحلیل‌گر امور ایران، می‌گوید: «در این فهرست بسیاری از منتقدان احمدی‌نژاد حضور دارند... اما بسیاری از نامزدها چهره جدیدی هستند که گرایش سیاسی واقعی آن‌ها نامشخص است. به همین ترتیب، نمی‌دانیم آن‌ها لزوماً چگونه رفتار خواهند کرد... گروه‌بندی‌های سیاسی در ایران قاعده‌مند نیست و در نظام پارلمانی ایران، ریاست فراکسیون حزب وجود ندارد که اعضای مجلس را در یک مسیر هدایت کند.»

در پایان مقاله آمده است: گرایش سیاسی بیش از 70 نامزد مستقل در دور نخست انتخابات مجلس نیز نامشخص است. صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی، گفت: «بسیاری از آن‌ها از استان‌های کوچک هستند و به لحاظ سیاسی ناشناخته. اما برخی از آن‌ها در طول مبارزات انتخاباتی مورد حمایت احمدی‌نژاد بودند و بنابراین آن‌ها به احتمال بسیار، به حمایت از وی گرایش دارند.» میزان مشارکت مردم در انتخابات در دور نخست 64 درصد بود و پارلمان جدید ایران روز 24 می 2012 آغاز به‌کار خواهد کرد.

تحلیل‌: این خبرگزاری با جا انداختن بخش اصلی انتخابات مرحله دوم که همانا حضور پرشور مردم بود، بر روی نقاطی انگشت گذاشته که می‌تواند از کانون‌های تشدید اختلافات باشد. برخلاف نظر این خبرگزاری، این انتخابات که جلوه‌ای از پایبندی و وفاداری مردم به نظام است، با مستحکم‌تر کردن مواضع هسته‌ای ایران بر رفتار طرف غربی نیز تأثیر جدی خواهد گذاشت



لیست کل یادداشت های این وبلاگ