سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستان تو سه کسند و دشمنانت سه کس . امّا دوستان تو . دوست تو و دوست دوست تو و دشمن دشمن توست ، و دشمنانت : دشمن تو و دشمن دوست تو و دوست دشمن توست . [نهج البلاغه]
 
شنبه 88 تیر 6 , ساعت 8:36 عصر








طی بخشنامه ای :

طی بخشنامه ای از سوی معاونت آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان مدارس کشور در سال تحصیلی 89-88 اعلام شد.



به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درمتن این بخشنامه آمده است :  با عنایت به نزدیک شدن زمان ثبت نام دانش آموزان و دغدغه های اولیای محترم، ضرورت اجرای ضوابط و مقررات که رضایت دانش آموزان عزیز و خانواده های آنان و مسئولان محترم را در پی‌خواهد داشت مورد تاکید می باشد. لذا شایسته است با تدبیر و اهتمام کافی و به کارگیری همه امکانات و ساز وکارهای لازم با تکیه بر تجارب موفق سال های گذشته اقدامات ذیل به مرحله اجرا درآید.
1- نسبت به تشکیل ستاد ثبت نام دانش آموزان در سطوح استان، شهرستان، منطقه و ناحیه اقدام و با بررسی مشکلات عمومی ومشترک، شیوه های مناسب را برای سهولت انجام کار به ویژه در شهرهای بزرگ اتخاذ نمایند.
2- مدیران محترم موظفند از همه امکانات و ظرفیت های موجود برای رشد، بالندگی، نوآوری و شکوفایی دانش آموزان استفاده نموده و با عنایت به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، برنامه‌های ریاست محترم جمهوری و سیاست های وزارت آموزش و پرورش، امکانات و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدارس را به شکل مناسب با رعایت چارچوب ساماندهی نیروی انسانی، ساماندهی و به گونه‌ای اقدام شود که اولیای محترم با رغبت بیشتر نسبت به انتخاب نزدیکترین مدرسه محل سکونت خود اقدام نمایند.
3- وضعیت واحدهای آموزشی از نظر (جنسیت، نوع مدرسه، دوره تحصیلی، یک یا دو نوبته بودن) قبل از شروع ثبت نام مشخص و ساماندهی گردد. تلاش شود که، در مدارس دونوبته، جنسبت نوبت اول و دوم متفاوت نباشد.
تبصره: اصل براداره مدارس بصورت یک نوبته است، مدارس دونوبته باید به تائید کمیته برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان برسد.
4- ترتیبی اتخاذ گردد تا انتصاب مدیران واحدهای آموزشی با رعایت مصوبه شماره 673 مورخ22/1/81 و اصلاحیه‌های بعدی شورایعالی آموزش وپرورش در مورد شرایط احراز مدیریت مدارس قبل از شروع سال تحصیلی (ترجیحاً تا پایان تیرماه) صورت پذیرد.
 5- از آنجا که پویایی و رشد نظام تعلیم وتربیت منوط به همکاری و هماهنگی با نهادهای اجتماعی و مشارکت همه جانبه مردم می باشد لذا لازم است ترتیبی اتخاذ گردد که در هنگام ثبت نام از نظرات ودیدگاه‌ها اعم از انجمن اولیاء و مربیان، شورای معلمان، شورای دانش آموزی و ... حتی المقدور استفاده به عمل آید.
 6- ثبت نام دانش آموزان کلیه پایه‌های تحصیلی در مدارس دولتی عادی بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه، شرط معدل، نمره و براساس محدوده جغرافیایی مدارس صورت گیرد.
تبصره 1: محدوده مدارس براساس تراکم جمعیت و ظرفیت مدارس همجوار توسط آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه تعیین و ابلاغ شود.
تبصره 2: ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس همجوار دو منطقه/ ناحیه آموزشی بنا به تشخیص مسئول ستاد ثبت نام سازمان صورت گیرد.
تبصره 3: به استناد تبصره 3 ماده 19 آئین‌نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از این بند مستثنی بوده و می‌توانند براساس ضوابط موجود، دانش‌آموزان خود را انتخاب نمایند.
تبصره 4: شیوه پذیرش دانش‌آموز در مدارس شاهد، ایثارگران، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و غیرانتفاعی براساس دستورالعمل‌های مربوط انجام می‌شود.
 7- مدیران محترم مدارس دولتی ملزم هستند از هر یک از دانش‌آموزان میان پایه بدون حضور آنان و اولیای محترمشان در فرصت مقرر ثبت نام به عمل آورند.
 8- مدیران محترم مدارس موظفند بخشی از ظرفیت مدرسه را برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در شهریورماه اختصاص داده و از تکمیل نمودن ظرفیت کامل ثبت‌نام قبل از موعد مذکور پرهیز نمایند.
 9- ترتیبی اتخاذ گردد تا امکان ثبت‌نام فرزندان ایثارگران عزیز و فرهنگیان محترم (شاغل و بازنشسته) در مدرسه دولتی مورد نظر آنان فراهم شود.
 10- مدیران محترم مدارس می‌توانند از فرزندان کارکنان دولت در آموزشگاه‌های نزدیک محل کار و یا سکونت آنان با توجه به ظرفیت و ضوابط مربوط ثبت نام به عمل آورند.
 11- دریافت شهریه وهزینه تحصیل رسمی (به استثنای وجوه مربوط به بیمه، کتب درسی، طرح سنجش نوآموزان و شناسنامه سلامت) هنگام ثبت نام در مدارس دولتی مجاز نیست، گرچه انجمن اولیاء و مربیان هر مدرسه تلاش خواهند نمود که مشارکت اولیای محترم را برای پرداخت کمک‌های مردمی داوطلبانه و هزینه‌های کلاس‌های فوق برنامه به استناد ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش و اصلاحیه آن با نظر شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه برای تقبل هزینه‌های فوق برنامه و ... جلب نماید، لیکن هیچ دانش‌آموزی نباید بخاطر عدم تمکن مالی خانواده از تحصیل در مدرسه محروم شود و درصورتیکه شکایتی از سوی اولیای محترم رسماً دریافت شود فوراً رسیدگی خواهد شد.
تبصره 1: مدارس خاص از قبیل: غیردولتی، شاهد، استعدادهای درخشان، بزرگسالان و دانش‌آموزان اتباع خارجی از این بند مستثنی بوده و تابع دستورالعمل‌های مربوط می‌باشند.
تبصره 2: دانش‌آموزان مناطق عشایری و روستاهای محروم، حتی‌الامکان از پرداخت وجه مربوط به صدور شناسنامه سلامت معاف شوند.
 12- مدارس هیأت امنایی که با رعایت آئین‌نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و با تصمیم شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه فعالیت می‌نمایند ملزم به رعایت آئین‌نامه مربوط می‌باشند.
 13- ترتیبی اتخاذ گردد که دریافت شهریه در مدارس غیردولتی براساس ضوابط مربوطه صورت گرفته و از اخذ هرگونه وجهی خارج از مقررات اعلام شده پرهیزشود.
 14- در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و لزوم اطلاع اولیای محترم از وضعیت آموزشی و پرورشی مدارس، ضرورت دارد واحدی در ادارات، نواحی و مناطق برای معرفی مدارس و پاسخگویی به سؤالات دانش‌آموزان و والدین تا پایان ثبت‌نام فعالیت نمایند.
 15- مدیران محترم واحدهای آموزشی موظفند دستورالعمل مربوط به ثبت نام را به همراه شماره تلفن‌های پاسخگویی به شکایات (ستاد نظارت بر ثبت‌نام)  در تابلوی اعلانات و در معرض دید مراجعه‌کنندگان نصب نمایند.
 16- مدیرکل محترم دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات بعنوان دبیر ستاد مرکزی نظارت بر ثبت‌نام دانش‌آموزان تعیین می‌گردد.
17-  شایسته است کلیه مدیران محترم جهت حسن اجرای این دستورالعمل در همه موارد به ویژه اطلاع‌رسانی به رسانه‌های سراسری و محلی با ایشان هماهنگی و همکاری نمایند.
18- به منظور نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بازرسان و ناظرانی از سوی دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تعیین تا به طور مستقیم یا غیرمستقیم از واحدهای آموزشی و ستادهای ثبت‌نام سراسر کشور بازدید نموده و دفتر مذکور نیز موظف است گزارش مربوطه را مرتباً ارائه نماید.
امید است در سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف با اهتمام کامل، نظارت دقیق، به موقع و فراگیر همه مدیران و همکاران گرانقدر و مشارکت اولیای عزیز در امر ثبت‌نام دانش‌آموزان موجبات خشنودی خداوند متعال و اعتلای منزلت دستگاه آموزش و پرورش فراهم گردد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ