سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ورع زیباست ولی در دانشمندان زیباتر است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 92 بهمن 1 , ساعت 10:45 عصر

اقتصاد و مشاغل:

بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده از تعداد 298 نفر جمیعت روستا در سال 1391تعداد 84 نفر معادل 24.4 درصد شاغل بوده اند که به بررسی شاغلین در بخش های مختلف اقتصادی می پردازیم.

·         کشاورزی و دامداری

بر همین اساس در این روستا 77 نفر کشاورز مشغول به کار می باشند که  91.7 درصد از کل شاغلین روستا را شامل می شوند.

·         صنعت

در زمینه صنعت  2 نفر مشغول به کارند که 2.4 درصد از شاغلین روستا را در بر می گیرند به علاوه 2نفر از زنان روستا به کار قالی بافی مشغول می باشند.

·         خدمات

تعداد شاغلین در بخش خدمات روستا 5 نفر است که 5.9 درصد از شاغلین را شامل می شوند . این افراد شامل کارمند ادارات ، معلم، مغازه دار، راننده و .... می باشند که در روستا به خدمات  رسانی به مردم مشغول هستند.

بخش های عمده فعالیت در روستا

بخش های عمده فعالیت

تعداد

درصد

کشاورزی و دامداری

77

91.7

دامداری

-

-

صنعت

2

2.4

خدمات

5

5.9

جمع کل

84

100

 آثار باستانی و میراث فرهنگی:

بقایای قلعه قدیمی و برج دیده بانی قدیمی

از آنجا که در روزگاران گذشته هر از چندین سال یکبار در گوشه و کنار کشور ما دگرگونیهایی رخ می داد و یا بیگانگان بر گوشه ای از ایران چیرگی پیدا می کردند و برخی از شهرها وروستاها ویران می شد، مردمی که از آنجا آواره می شدند به جاهای دیگر رفته و دژهایی ساخته و در بیرون آن به خانه سازی می پرداختند و سرانجام اگر آرامش به کشور باز می گشت از دژ بیرون آمده و در بیرون آن به خانه سازی می پرداختند. از اینگونه دژها کم و بیش در گوشه و کنار اکثر روستاهاوجود داشته و هنوز هم بسیاری از آنها پابرجاست. این دژها بیشتر به گونه چهار گوش و مستطیل مانند ساخته می شود و در پیرامون آنها برجهایی برای دیده بانی و تیراندازی به سوی دشمن وجود داشت و از همان برجها اگرجنگ افزار وجود نداشت و یااندک بود دیگهای آب جوش و قیرهای داغ بر سر دشمن می ریختند تا یا دشمن خسته شده و از گشودن دژ ناامید شود و یا او را در پشت دیوارها نگه داشته تا نیروهای کمکی از جاهای دیگر به یاری آنها بشتابند.

معماری و مصالح ساختمانی:

با توجه به تقسیم بندی قلعه های ایران به دو نوعجلگه ای و کوهستانی،مصالح ساختمانی آنها نیز متفاوت است.
طرح اصلی قلعه هایجلگه ای مربع و یا مربع مستطیل است که در چهار گوشه آن برج های مدور برای دفاعساخته شده اند،مصالح این قلعه ها خشت و گل است و به ندرت از آجر و گچ استفاده شدهاست.
بارو (دیوار ضخیم) این قلعه ها چینه (دیوارهای گلی که آن را بند بند میسازند) است یا با خشت های قطور ساخته شده است،برای استحکام آن قطر و ضخامت بعضی ازبارو ها به چهار متر هم می رسید.
اطراف بعضی از این قلعه ها خندق حفر میکردن و برای رسیدن به قلعه از پل های متحرک بهره می گرفتند.
بعضی از اینقلعه ها به دلیل امنیت آن ها محل سکونت کشاورزان و روستاییان شد که با گذراندنخیابانی معمولا شمالی و جنوبی و تامین آب آشامیدنی خانه های روستایی در دو طرفخیابان ساخته می شد.

قلعه بتلیجه نیز یکی از اینگونه قلعه هاست. این قلعه که روزگاری مأمن روستائیان بوده در حال حاضر به دست فراموشی سپرده شده است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ