سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، کشنده نادانی و مایه بزرگواری است . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 94 خرداد 15 , ساعت 4:26 عصر

با توجه به ساخت و ساز تجملاتی و اشرافی گونه صحن مطهّر حضرت امام خمینی(رضوان الله ) بدون شک ، باید آن را تحریف روشن و واضح در منش و بینش امام خمینی (ره) دانست.

به گزارش دانشجوخبر؛ یادداشتی از یک فعال دانشجویی پیرامون ساخت و ساز های جدید حرم امام خمینی(ره)؛

از دید گاه امام علی(ع) بیت المال چه جایگاهی دارد وایشان چه سازوکارهایی رابرای آن در نظر گرفته بودند؟

 بیت المال، در نظام اقتصادی اسلام، بیشترین مباحث را به خود اختصاص داده و از جایگاهی ویژه برخوردار است. هدف از بیت المال، تأمین اهدافی بلند در حرکت تکاملی انسان به سوی سعادت و معنویّت و قرب الهی است. برخی از آن هدفها چنین است.

 هدایت مردم به سمت اخلاق کریمه و ارزشهای معنوی.2ـ استقرار عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه.3ـ رشد استعدادها و شکوفایی ابتکار و خلاقیّت …انسانها4ـ ریشه کن کردن فقر از جامعه.5ـ رسیدگی به مصالح و منافع محرومان و مستضعفان و 

(برگرفته از: بیت المال در نهج البلاغه ، محمد رحمانی ؛ فصلنامه حکومت اسلامی شماره 17)

در این روز ها که در رحلت جانسوز حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفته ایم تصاویری در فضای مجازی و سایت ها منتشر شده است که اصلاً برایم قابل باور نیست.

آن اوایل وقتی تصاویر را مشاهده می نمودم ، فکر می کردم این جا کاخ شاه است یا هتل یا مکان اقامتی رفاهی مدرن ، اما  نه اینطور  به این سادگی ها هم که فکر می کردم نبود. اینقدر زرق و برق در ساخت جدید حرم مطهر به کار رفته است که هیچ کدام از سازه های صحن حرم ، متناسب با منش و بینش و سیره امام روح  الله (ره) نمی باشد.

آری باور کردنش برایم واقعاً سخت بود، این حرم همان امامی است که بارها و بارها خودشان تأکید فرمودند : «گمان نمی کنم عبادتى بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 342)

همان امامی که همواره از پابرهنه‌ها و زاغه نشینان به عنوان «ولی نعمت» یاد می کردند و خواهان خدمت گزاری بیشتر به آنها بودند. ضمناً ایشان در سخنانی نغز و زیبایی در این‌باره فرمودند: «به مستضعفان و مستمندان و زاغه ‏نشینان که ولى نعمت ما هستند خدمت کنید.» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 38)

امّا باید به تاریخ بازگشت که نحوه دقت حضرت امام (ره) را در مورد استفاده صحیح از بیت المال مشاهده کرد که در صحیفه ی امام  ایشان می فرمایند: این دستور است در طول تاریخ براى کسانى که متکفل حکومت هستند که تا اندازه ممکن در بیت المال تصرف نکنند، یک دِرهَمش در آن طرف حساب دارد. باید حساب بدهیم، باید در پیشگاه خداى تبارک و تعالى، در کارهایى که مى‌کنیم، تصرف‌هایى که در بیت المال مى‌کنیم، باید بعد حساب بدهیم چرا؟ زیاده‌روى شده باشد، مجازات دارد؛ عدالت شده باشد، مجازات خیر دارد. بیت المال مسلمین را بزرگ بشمارید.حکومت‌هاى اسلامى باید بیت المال مسلمین را براى جلال و جبروت خودشان صرف‏ نکنند، بیت المال مسلمین صرف آن چیزى بشود که براى مسلمین است.  (صحیفه امام، ج‏19، ص: 375- 373) 

پس حال باید برای مسئولین تولیت حضرت امام (ره) وا اصفاه گفت چرا که شاید بخشی از کمک های مردمی در ساخت حرم دخالت داشته باشد ولی عاقلانه نیست همچین حرمی و صحنی با پول های دریافتی از مردم ساخته شده باشد و باید بیشتر به منابع دولتی  برای صحن پر زرق و برق و تجملاتی تکیه نمود...

آری ، اماما؛ یاد آن صحن ساده ی سال های گذشته ات بخیر که چه دلنشین بود و چه صفایی داشت...ولی دیگر برایم ، حرمت آن حال و صفا و معنویت خاص را ندارد...

اماما ؛ یادت بخیر ، وقتی از لابلای خاطرات  تاریخی بسیاری خوانده ام که درباره لزوم بازسازی و تزئین حسینیه جماران ، که شما آن را رد کرده و حتی تأکید می نمودید که تا زمانی که زنده هستم، اینجا را  حتّی ، گچ کاری هم نکنید.

باید گفت که با توجه به ساخت و ساز تجملاتی و اشرافی گونه صحن مطهّر حضرت امام خمینی(رضوان الله ) بدون شک ، باید آن را  تحریف روشن و واضح در منش و بینش امام خمینی (ره) دانست.البته آنگونه که اعضای محترم مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) فرموده اند ، این بنا برای صد ها سال خواهد ماند. حال سؤالی که مطرح میشود این است که برای نسل های آینده که با چنین حرمی از امام خمینی(ره) روبرو شوند ، ساده زیستی ایشان را تا چه میزان ، برایشان قابل درک و باور خواهد بود؟؟؟

اولین و اصلی‌ترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله‌ی اسلام ناب محمدی است؛ یعنی اسلام ظلم‌ستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام آمریکائی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. اسلام آمریکائی یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بی‌تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده‌خواهی، اسلام بی‌تفاوت در مقابل دست‌اندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همه‌ی اینها میسازد. این اسلام را امام نامگذاری کرد: اسلام آمریکائی

بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران در حرم امام خمینی(ره)-  بیست و یکمین سالگرد امام خمینی (ره)  1389/03/14

باید گفت که مایه ی تأسف است که برخی از خواص مملکتی ما نمی توانند رویکرد ساده زیستانه ی حضرت امام خمینی(ره) را در پیش گیرند، و به جای تلاش برای مشابه ساختن زندگی خود به سمت زندگانی حضرت امام(ره) ، سعی می کنند امامی مطابق با افکار و سلایق خود بسازند.

 

اماما دعاکن تا بعضی از مسئولین خواص ما از خواب غفلت بیدار شوند که ان شاء الله خداوند عاقبت ما و همه ی آنها را ختم به خیر گرداند///

از غم دوست در این میکده فریاد کشم                    دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم

عاشم ، عاشق روی تو ، نه چیز دگری                    بار هجران و وصالت به دل شاد ،کشم

سال ها می گذرد ، حادثه ها می آید                       انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

گزیده ای از اشعار حضرت امام خمینی(( رضوان الله))

 

زهیر خلجی / فعال دانشجویی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ