سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثه‏هاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه]
 
شنبه 88 دی 26 , ساعت 2:30 عصر
 
زاکانی: اصلاح طلبان زمینه ساز آشوب، قانون شکنی و حرکت های ضدانقلابی شدند

خبرگزاری فارس: دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در مناظره تلویزیونی با اطاعت خطاب به اصلاح طلبان گفت: چرا زمینه ساز مسایلی شدید که منجر به آشوب شود و چرا مسیر قانون شکنی را انتخاب کردید؟ در مقام عمل مسیری را اختیار کردید که در این بستر ضد انقلاب بتواند رشد پیدا کند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در ادامه مناظره تلویزیونی شب گذشته جواد اطاعت نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم با علیرضا زاکانی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم و هشتم که پیرامون حوادث پس از انتخابات برگزار شد، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درخصوص راهپیمایی ملت ایران در روز 9 دی خطاب به اطاعت تصریح کرد که ای کاش وی کمی توجهی به شعارهای روز 9 دی می‌کرد و خواسته‌هایی که مردم در این روز آن را مطالبه می‌کردند چرا که نمی‌توان چشم را بر واقعیت‌ها بست.
زاکانی افزود: آقای اطاعت یک سلسله نکات حفظ شده و تکراری را بیان می‌کند که در حقیقت آنها بارها تکرار شده و پاسخ خود را دریافت کرده است.
وی با تأکید بر اینکه 9 دی اوج شور و شعور انقلابی مردم مسلمان ایران بود تصریح کرد‌: این واقعه را کسی نمی‌تواند منکر شود و هرچقدر هم که تلاش کنند این افتخار و یادگار این ملت را که در تاریخ ثبت شد و نمی‌توان آن را محو یا مصادره کرد.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم و هشتم با بیان اینکه روز 9 دی مربوط به انقلاب است خطاب به اطاعت، گفت: تمام حرف ما با امثال جنابعالی و دیگران این است که چرا زمینه ساز مسایلی شدید که منجر به آشوب شود و چرا درحقیقت مسیری را اختیار کردید که قانون را بشکنید و نه در مقام شعار بلکه در مقام عمل مسیری را اختیار کردید که در این بستر ضد انقلاب بتواند رشد پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه برخلاف نظر آقای اطاعت که محترم است، کشور هفت ماه است که در آتش یک فتنه می سوزد تاکید کرد: این آتش فتنه در حقیقت خیلی عمیقتر از آن است که بخواهیم آن را به رقبا و عناصر داخلی منتسب کنیم، این مساله در حقیقت تجلی یک بعد از تقابل نظام اسلامی با نظام سلطه است.
زاکانی با بیان اینکه کسینجر می‌گوید مهم این نیست که چه کسی پیروز انتخابات است بلکه مهم این است که ایران و در واقع انقلاب اسلامی باید منقرض شود، ادامه داد: در بحث انتخابات که یک سناریوی بزرگ طراحی می شود لازم نیست همه ضد انقلاب باشند و اصلا کسی یک چنین حرفی را نزده است. ممکن است کسی دوست انقلاب باشد اما در سناریوی دشمن بازی کند. این تعبیر را از حضرت امام بارها شنیده ایم که ممکن است به ده واسطه یک نیروی انقلاب تحریک بشود و عملی را انجام دهد که خواست دشمن است.
وی افزود: این انگ زدن‌ها و برچسب زدن‌ها را بنده نمی‌پسندم چرا که این اتفاقی که تحت عنوان جنگ نرم رخ داد ما حصل در واقع دو دهه تلاش بوده که بتوانند فرهنگ سازی و نهادسازی و هم شبکه سازی کنند و ماحصل آن تغییری را دامن بزنند از این رو بخشی از افرادی که زمینه ساز این قضیه بودند، حتما متعلق به دشمن نیستند.
"بخشی از افراد مخالف هستند اما تلاش دشمن جوری است که صورت مسئله را طوری نشان دهد تا آنچه آن ها نتیجه گیری می کنند خروجی اش عمل در جهت آنها باشد و برخی هم معاند هستند. "
وی با یادآوری این مطلب که در انتخابات ریشه یابی موضوع مهم است، اظهار داشت:40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده و بیش از 20میلیون به آقای احمدی نژاد رای دادند و نمی‌توان آن را منکر شد ضمن آنکه بیش از 13 میلیون هم به آقای موسوی رای دادند و نفرات بعدی هم میزان آرایی را به خود اختصاص دادند.
دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی‌ تصریح کرد: در حقیقت اولین برد انتخابات آمدن مردم پای صندوق های به دلیل جهت گیری های انقلابی بود. که آن 24 میلیون و خورده ای که تکلیفش روشن است و از آن 13 میلیون و خورده ای هم که به آقای موسوی رای دادند، بخش عمده کسانی بودند که ایشان را نخست وزیر دوران امام و جنگ می دانستند.
وی بر همین اساس ادامه داد: ایشان خودش ادعاها داشت در باره تثبیت انقلاب و تجلی ارزش‌ها در دورانی که اگر توفیق داشته باشد در خدمت مردم باشد؛ بالطبع اولین وی‍ژگی انتخابات این بود که مردم به رویکرد کشور و جهت گیری‌ها و ارزش‌های انقلابی رأی دادند و نکته دوم این بود که کثرت شرکت کنندگان میزانی را ترسیم کرد که چشم جهانیان را خیره ساخت و اتفاقی افتاد که ماحصل آن می توانست خیلی مشکلات داخلی و خارجی ما را حل کند.
زاکانی همچنین گفت که در واقع بعد از انتخابات شاهد بودیم با یک نوع ساماندهی که از قبل از انتخابات شده بود ، بحث دروغ، تقلب و بعد بحث جنایت مطرح شد و شرایط به سمتی رفت که ماحصلش یک سلسله اعتراضاتی شکل گرفت. در این اعتراضات یک اکثریتی بودند که سؤال داشتند و نظام و ما مسئولین کشور هم موظف به پاسخگویی هستیم و یک اقلیت هم بودند که از روز اول آشوب کردند و اصلاً منتظر نماندند.
این نماینده مجلس در ادامه به روز شنبه 23 خرداد 1388 یعنی یک روز پس از انتخابات اشاره و تصریح کرد: عصر روز شنبه بعد از انتخابات در دانشگاه تهران و یکی دو روز اول در دانشگاه صنعتی اصفهان، قریب سه میلیارد تومان آتش سوزی راه انداختند. آن موقع نه کسی کشته شده بود و نه خونی از دماغ کسی آمده بود . اصلا یک سناریوی عملیاتی بود که پیاده شد؛ حداقل دانشجویان دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان می‌توانند در این باره شهادت دهند. بعد از این موضوع، مسیری اختیار و انتخاب شد که ماحصل آن اعتراض‌های اکثریت بود که معتقد بودند و حق طبیعی آنها هم بود و البته اقلیتی هم آشوبگر در این میان بودند.
وی افزود: جواب آن اکثریت معترض راهش پاسخگویی بود که نظام هم این مسیر را پیش گرفت؛ اما یک اقلیت بودند که از همان روز اول آشوب کردند و اتوبوس‌ها را در خیابان مطهری آتش زدند که الحمدلله شما (آقای اطاعت) ندید و منکر می‌شوید. این اتفاق که افتاد نظام مسئولیت برقراری امنیت جامعه در برابر آن آشوبگران را داشت.
زاکانی اضافه کرد: اگر کسی یک کاسه بخواهد با موضوع برخورد کند حتماً اشتباه است. توجه به فرمایشان مقام معظم رهبری در 29 خرداد ماه 1388 نشان می‌دهد، ایشان همین تفکیک را به صراحت بیان می‌کنند و آن موقع بحث جذب حداکثری را مطرح می‌فرمایند. نظام وظیفه جذب حداکثری دارد نسبت به آن اکثریت معترض و توانسته تا حدودی موفق باشد اگر چه کامل نیست.
وی در ادامه به روز 25 خرداد 1388 که جمعی از هواداران میرحسین موسوی به صورت غیرقانونی در میدان آزادی جمع شده بودند اشاره کرد و گفت: روز 25 خرداد چند صد هزار نفر به خیابان آزادی می‌آیند اما روز قدس حداکثر 40 تا 50 هزار نفر می‌آیند و شعار نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران و از این جنس شعارها می‌دهند، روز 13 آبان چند هزار نفر در میدان هفت تیر شروع به آتش زدن می‌کنند که بنده با چشم خود اینها را دیده‌ام. اینها معترض نیستند، معترضین آنهایی بودند که به خیابان آزادی آمدند و نظام توانسته به آنها پاسخ دهد و البته می‌شد خیلی بهتر از این هم عمل بشود و این مسیر را دنبال کرد و در نهایت روز 16 آذر که اوج انتظارات آنها از دانشجویان و دانشگاهیان عزیز بود، می‌بینیم با بصیرت دانشجویان و دانشگاهیان عزیز و اساتید محترم آنها طرفی نمی‌بندند و در کل کشور به 4 تا 5 هزار نفر و در تهران به چند 100 نفر می‌رسند.
در ادامه مجری برنامه از زاکانی پرسید شما مدعی هستید که غیر از این چند هزار آشوبگر معترض دیگری به خیابان نیامده است که زاکانی در پاسخ به این سؤال ابراز داشت: نه عرض من این است که جریان اعتراض اولی رو به فروکش رفته زیرا نظام خود را در مقابل آنان پاسخگو می‌دیده است که باید پاسخ شبهات آنها را بدهد و این وظیفه را انجام داده اما اینکه رسانه‌ها توانسته‌اند به نیکی آن را منتقل کنند این امری است که بنده محل تردید دارم. بر همین اساس ای کاش این مناظره‌ها 4 یا 5 ماه پیش برگزار می‌شد و یا همان ایام انتخابات برگزار می‌شد.
زاکانی افزود: دو جریان "اقلیت آشوبگر " و "اکثریت معترض " همان هفته اول خطشان از هم جدا شد. لذا عده‌ای هتاک روز عاشورا آمدند تا آشوب کنند و آتش بزنند و شرایطی ایجاد کنند در روزی که مردم در اوج احساسات و عزاداری هستند تا فتنه انگیزی کنند؛ برخوردی که با این عناصر صورت می‌گیرد دقیقاً در راستای تثبیت امنیت است و اگر کسی منکر آن شود در حقیقت جامعه‌ای آشوب زده را طلب می‌کند که در آن سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

** 9 دی پاسخ به عناصر زمینه‌ساز فتنه و فتنه‌گران بود

وی ادامه داد: 9 دی پاسخ به عناصر زمینه ساز فتنه و فتنه گران است و پیام مردم در این روز بسیار روشن است؛ نمی‌دانیم دکتر اطاعت در آن روز کجا تشریف داشتند. اگر در مسیر راهپیمایی بودند حضور مردم را می‌دیدند.
در ادامه مجری از اطاعت پرسید آقای اطاعت شما 9 دی ماه در تهران بین مردم بودید؟ که اطاعت پاسخ داد: خیر تهران نبودم؛ سپس زاکانی خطاب به اطاعت گفت: هر کجای کشور که تشریف داشتید حتماً بین مردم بودید، نبودید؟ که اطاعت گفت: خیر نبودم؛ سپس زاکانی خطاب به اطاعت عنوان کرد: مشکل همین جاست، خدمت شما عرض کنم که در این مسیر امکانی ایجاد می‌شود تا مردم به صحنه آمده و خودشان ابراز برائت و بیزاری می جویند از کسانی که آن هتاکی‌ها را انجام دادند، هتاکی‌هایی که هیچ ربطی به عناصر معترض چند صد هزار نفر و یا چندین میلیون نفر ندارد . معتقدم اینها کاملاً باید از هم تفکیک شوند، کسی که ادعایی و سؤالی دارد، راهش پاسخ و پاسخگویی است و کسی که در واقع آشوب می‌کند نظام موظف به ایجاد امنیت است.
زاکانی افزود: رأس نظام که مقام معظم رهبری هستند، روز 29 خرداد این تفکیک را انجام دادند و در واقع یک جهت گیری‌هایی را در کشور معلوم و مشخص کردند که کسی غیر از این نمی‌توانست اگر کمی اعتقاد و انصاف داشت، مسیری را انتخاب کند و برود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گروهی که در ایام انتخابات در مجلس برای بررسی عوارض انتخابات تشکیل شده بود، تصریح کرد: در مجلس گروهی تشکیل شد تا عوارض بعد از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری را بررسی کنیم و رفتیم با نامزدهای محترم معترض جلسه تشکیل دادیم؛ عین همین تحلیل را هفته دوم بعداز انتخابات ارائه کردم و به نمایندگان محترم عرض کردم که راه ما برای پاسخگویی به معترضان، پاسخگویی و گره گشایی ذهنی است اما برای آشوبگران راهش برخورد و ایجاد امنیت برای مردم است.
در ادامه این مناظره اطاعت با قرائت اصل 44 قانون اساسی که مربوط به بخش دولتی است گفت که شما همه زیر مجموعه‌های آن را خصوصی می‌کنید، اما به تلویزیون که می‌رسید شورای نگهبان تفسیر می‌کند که نمی‌شود رادیو تلویزیون را خصوصی کرد.
وی ادامه داد: شما دارید به انحای مختلف ملت را تحقیر می‌کنید، آن وقت می‌گویید ملت نباید اعتراض کند و به آن اجازه راهپیمایی هم نمی‌دهید، روزنامه‌ها را می‌بندید و فضای نقد و انتقاد را مانع می‌شوید؛ در بحث اقتصاد دو بار با تورم سرسام آور مواجه بودیم . یکی در مجلس چهارم که اصولگرا بوده تورم 49 درصد را تجربه کردیم. مجلس که قانونگذار و ناظر است می تواند در ایجاد تورم نقش داشته باشد . الان که در دنیا بحران اقتصادی قاعدتاً باید قیمت ها پایین باشد. چرا قیمت گوشت در دوره اصلاحات در طی 8 سال دولت آقای خاتمی بین 3 هزار تا 3 هزار و 700 تومان نوسان داشت اما در دولت فخیمه فعلی و مجلس محترم به 18 هزار تومان افزایش پیدا کرده یعنی 500درصد این یک مثال است . مسکن هم همین وضعیت را دارد. ملت از عملکرد سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی شما ناراحت هستند.
وی با اشاره به بیانات امام علی(ع) در باره خوارج بسیار لجوج که به ایشان در مسجد توهین می کردند، گفت که امام به آنها می‌فرمود، شما را از نمازگزاردن در مساجد مانع نمی‌شویم، سهمیه بیت‌المال شما را قطع نمی‌کنیم و تا زمانی که دست به شمشیر نبرده‌اید با شما مبارزه نمی‌کنیم؛ متأسفم مسجدی که در جریان انقلاب به آن علاقه داشتم یعنی مسجد آقای دستغیب یک مرجع تقلید در شیراز را بسته‌اند. این با امام علی چه فاصله بعیدی را پیش پای ما می گذارد. می فرماید ای مالک،بداخلاقی، درشت گویی و بدزبانی مردم را بجان خریدار باش و در حق آنان سخت گیری و قلدری روا مدار تا خدا به پاداش این کار ساحل های رحمت خود را بر تو بگشاید و ثواب به تو عنایت فرماید.
وی افزود: نباید بگویی من نیرومندم و امر می‌کنم پس دستوراتم اجرا می‌شود زیرا این روش موجب فساد فکر و ضعف دین و نزدیک شدن به انحراف است؛ این دوستانی که گرفتید و رفته‌اند زندان، خود آقای بهزاد نبوی به من گفت که 4 روز قبل از انتخابات حکم دستگیری مرا گرفته بودند. گفتند که کسینجر عاملش بوده، سؤال می‌کنم آقای دکتر زاکانی از کی تا حالا کسینجر برای ما تعیین کننده شده است، اگر امام را قبول دارید که ایشان می‌فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. حالا کسیجنر که یک زمانی وزیر خارجه بوده و یک حرفی زده، این شد برای شما حجت، اگر کسینجر نقش داشت تا آشوب‌ها را راه بیاندازد چرا نتوانست مانع رأی آوردن آقای احمدی‌نژاد که به قول شما رأی آورد، بشود. حرف‌هایی نزنید که در آن بمانید.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: یک عده را گرفته‌ایم و در زندان کرده‌ایم خوب با معیارهای اسلامی نمی‌خواند و مردم معترض هستند. مردم از نظر عملکرد سیاسی، اقتصادی معترض هستند؛ امام علی به مالک اشتر می‌فرماید که از میان مردم کسی را به خودت نزدیک کن تا حرف حقی را که تلخ است به تو بهتر و بیشتر بزند، در گفتار و کردارت که خدا برای دوستانت نمی‌پسندد کمتر تو را ستایش کند هر چند تو را ناراحت کند و دلتنگ شوی.
وی ادامه داد: مگر این وزنامه‌هایی را که بستید غیر از انتقاد تلخ کار دیگری انجام می‌دادند. در دانشگاه که می‌خواستم دانشجویان را ترغیب کنم که به آقای موسوی رأی دهند می‌گفتند که او اصولگرا و نماینده حاکمیت است. او را که یک اصولگرا است بر اساس اصول انقلاب، امروز او را به کسی تبدیل کرده و می‌گویید از سران فتنه است . یعنی او را به ضد انقلاب تبدیل کرده‌اید آیا هنر شما و حکومت این است. امیرالمومنین(ع) می‌فرماید از گفتن حق و یا رأی زدن برعدالت بازنایستد که نه من برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خویش از خطا ایمن هستم. اما ما هر اتفاقی که می افتد می زنیم بر سر مخالف خود که نه امکانات و رسانه ای و ابزاری دارد.
اطاعت همچنین گفت که اما آقای زاکانی نمی گوید چرا من کاری کرده ام که دولت نقدینگی اضافی در جامعه تزریق کرده و تورم سرسام آور شده و مردم ناراضی هستند. این عدم رضایت را مردم چگونه باید بیان کنند، یک راهکاری پیش ما بگذار آقای زاکانی.
وی اضافه کرد: شما الآن بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را دنبال می کنید ، این هدفمند کردن یارانه ها در برنامه چهارم توسعه طی یک فرآیند ده ساله پیش بینی شده بود شما در مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت ها را آوردید چون پلکانی قیمت ها سالی ده درصد افزایش پیدا می کرد گفتید این عامل تورم است و آنقدر ساده انگاری کرده و فکر کردید که با بخشنامه و قانون می شود جلوی تورم را گرفت. دولت دچار کسری بودجه شد و 8 هزار میلیاردتومان پول بدون پشتوانه چاپ کرد و ریخت در بازار و آن تورم سرسام آور بوجود آمد و امروز از آن طرف گود افتاده اید. در مجلس هفتم آقای سبحانی اقتصاددان مجلس گفت که بنزین باید بشود لیتری 30 تومان ولی الان در مجلس هشتم می گویند بنزین باید لیتری 600 ، 700، 500 و 400 تومان به بالا باشد. خوب معلوم است که در بحث اقتصادی برنامه ندارید، شما باید برنامه چهارم توسعه را اجرا می کردید ، متاسفانه برنامه چهارم توسعه را که با ارز 19 و نیم دلار هر بشکه نفت بسته شده بود ،برنامه ای را که خود من در آن مشارکت داشتم ، اجرا نکردید. نفت بشکه ای میانگین حدود 80 دلار فروختیم اما این برنامه اجرا نشد. امروز هم که می خواهید هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کنید با مشکل مواجه می شوید و علت آن هم نداشتن برنامه و طرح است . اینها مردم را عصبانی می کند . می گوییم آقا مردم با سیاست اقتصادی شما مشکل دارند زیرا بحث پیچیده ای نیست و هر روز آن را لمس می کنند . مردم به اینها انتقاد دارند، چگونه باید انتقاد کنند ، روزنامه های منتقد را که می بندید، اجازه راهپیمایی و اجتماعات هم که نمی دهید، ما باید چه کار کنیم در این کشور، آقای زاکانی توضیح بدهند و یک راه حل پیش پای ما بگذارید.
در ادامه مجری برنامه در نتیجه گیری از سخنان اطاعت سه مطلب، آزادی اجتماعات، مساله روزنامه ها و بازداشت ها را مورد توجه قرار داد و از زاکانی خواست که در خصوص آنها توضیح دهد.
زاکانی خطاب به اطاعت گفت : می شود در باره ماده سوم برنامه چهارم توسعه که خودتان نوشتید به بینندگان توضیح بدهید.
اطاعت پاسخ داد: این برنامه که مربوط به هشت سال قبل است ، من سئوال می کنم که ماده 73 برنامه چهارم را توضیح دهید، آیا می توانید اگر توانستید من هم توضیح می‌دهم.
زاکانی اظهار داشت: استفاده کردم اما معتقدم یک عنصر آکادمیک دانشگاهی باید کلاس بندی شده و شسته رفته صحبت کند نه از هرچیزی مطلبی بگوید.
اطاعت گفت: من مثال‌های مختلف در زمینه های مختلف آوردم تا راهی پیش پای ما بگذارید که منتقدان و معترضان نسبت به وضع موجود ، چگونه انتقاد و اعتراض خود را بیان کنند.
زاکانی تصریح کرد: از همین موضوع اقتصادی شروع می کنم، متاسفانه آنچه که مصوب شده در برنامه چهارم ماده سه و خود آقای اطاعت که در تصویب آن نقش داشته و الان اطلاع کافی از آن ندارد.
زاکانی ادامه داد: از ابتدای سال 84 قرار بوده که برمبنای فوق قیمت خلیج فارس در واقع حامل های انرژی در ایران فروش برود یعنی اگر بنزین لیتری 80 تومان بوده ، بنا بوده از ابتدای سال 84 و نه ده سال بشود قریب 360 تا 370 تومان. چون ده سنت گازوییل در بازارهای جهانی از بنزین گرانتر است، بنا بوده که 15 تومان بشود 180 تومان. به نظرم دوستان مردم فکور ایران ، عناصر دانشگاهی و بزرگان و عزیزان را عناصری می دیده اند که هرچه بیان می کنند از روی احساسات ، می پذیرند و موظف به قبول هستند.
وی ادامه داد: مجلس هفتم اقداماتش در جهت منافع ملی و توجه به حال عموم مردم بود. بخاطر اینکه ما 15 تومان و 20 تومان اضافه می کردیم یک شوک قیمتی وارد می شد و این در حالی است که آقایان قرار بود 290 تا 300تومان یکباره گران کنند. ما جلوی این را گرفتیم.
زاکانی افزود: در حوزه اقتصاد توجه کنند در مجلس ششم که خود آقای اطاعت بودند، بیان می کردند، ما که شعار اقتصادی ندادیم که بخواهیم به اقتصاد مردم رسیدگی کنیم. بیاناتشان کاملاً معلوم است، می‌گفتند ما شعار آزادی دادیم لذا توجه ما به ایجاد آزادی های مدنی است ،در حوزه سیاسی مسئولیت داریم زیرا شعارهای سیاسی دادیم.
زاکانی اظهار داشت: بنده هم نگفتم که کسینجر همه این کارها را کرد آنها اگر عرضه داشته باشند، خودشان را جمع کنند، بحث من این بود که خواست آنها این است، ما باید توجه کنیم یک وقت در پازل آنها و نقش نمای آنها بازی نکنیم و این خیلی مهم است.
وی ادامه داد: بحث دروغ، تقلب و جنایت مقدمه این ذهنیت‌ها شد. فردای آن روز هنوز نتایج توسط شورای نگهبان تأیید نشده بود که اعلام کردند این انتخابات باید باطل بشه؛ خوب من از جناب آقای اطاعت می پرسم که این کار غیر قانونی چرا، شما صحبت از مردم می کنید مردم به نظرم خوب است ، شهروند درجه یک و دو نکنید.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: کل مردم ایران عزیزند وقتی 24 میلیون و خورده ای رأی می‌دهند به کسی رای آنها عزیز و محترمه ، هم سیزده میلیون و خورده ای که به فرد دیگری رای می دهندو الباقی که به جناب آقای رضایی و جناب آقای کروبی رای می دهند رای همه محترمه و باید به دیده احترام به این رأی نگاه کنیم؛ فردا ظهر روز شنبه بعداز انتخابات، من قبلا هم عرض کردم هیئتی از مجلس رفتیم دنبال کردیم موضوع را ، هم خدمت آقای موسوی رسیدیم که اقلاً یک ادله و یک دلیلی وی برای درخواست ابطال انتخابات مطرح کنند که دلیلی نشنیدیم.
وی در این باره ادامه داد: شش نفر از نمایندگان مجلس بودیم فردای آن روز که خدمت جناب آقای هاشمی که رسیدیم بیانشان این بود، اصلا فی‌الواقع ظهر روز شنبه بیست و سوم جناب آقای موسوی، جناب آقای خاتمی و جناب آقای حاج سید حسن آقای خمینی این عزیزان آمدن دفتر جناب آقای هاشمی، خود آقای هاشمی بیانشان این بود که آقای موسوی کف خواسته‌هایش ابطال انتخابات بود، من از جنابعالی سئوال می‌کنم که با کدام ادله، با کدام منطق در حقیقت بناست رای اکثریت زیر پا گذاشته شود و بعد هم شعار "مدنیت " و "دموکراسی " بیان شود، این مسئله با کدام منطق سازگار است؛ من خواهش می‌کنم که این را بیان کنید.
زاکانی ادامه داد: عرض بنده این است که با کدوم منطقه این اتفاق افتاد و با کدوم منطق ظهر روز شنبه بیست و سوم اعلام می شود که کف خواسته های جناب آقای موسوی ابطال انتخابات است و چیزهای دیگری هم می‌خواهد. جناب آقای موسوی که شب جمعه بیست و دوم انتهای شب مصاحبه مطبوعاتی کرده و خودشان را پیروز انتخابات می دانند. علاوه بر این که در حقیقت کمیته صیانت از آراء اطلاعیه می‌دهد روز شنبه و بعد اعلام می‌کند که اگر دلیل دارند، دلیل را به کمیته صیانت از آرا منتقل کنند، حکم را داده و بعد دنبال دلیل می‌شد،من عرضم این بود که بهتر نبود جناب آقای موسوی مسیر قانونی را انتخاب می کردند و بعد هم این سؤال را از جناب اطاعت دارم که خدمت شما عرض کنم که نظام چه کاری می‌توانست انجام دهد؟ بعد از انتخابات که بیش از ظرفیت‌های قانونی خود را دنبال کرده در خدمت دوستان قرار بده تا بتوانند در راستای استیفای حقوق خودشان فرضا که این مسیری را دوستان انتخاب نکردند و دنبال نکردند، اگر نکته ای دارند در این مسئله هم بیان کنند.
دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی بر هیمن اساس افزود: اما راجع به بحث فضای تنگ سیاسی کشور که ایشون بیان داشته و اینکه انتخابات آزاد نیست ، رد صلاحیت میشه و شرایطی از این دست. من توجه شما را جلب می‌کنم به انتخاباتی که هیچ رد صلاحیت در آن نبود و مردم آزادنه آمدند پای صندوق‌های رأی. انتخابات شورای دوم شهر و روستا که اتفاقاً ناظر آقایان بودند در مجلس ششم و در واقع مجریش وزارت کشوری بود که متولیش جناب آقای خاتمی بود. به نظر بنده مردم رای و نظر خود را در آنجا دادند، همه آن کسانی که جناب آقا بیانشان اینه که آنها را رد صلاحیت می‌کنند؛ از جمله عناصر نهضت آزادی که امام خطاب به آقای محتشمی آنها را برای هر منصبی خط قرمز دانست و آنها را دارای انحراف اعتقادی بیان کرد که اتفاقا در این نمونه اعتماد ملی که آقای اطاعت متعلق به آن است و سرمقاله نویس آن است باید پاسخ بدهند که چرا از خط امام عدول کردند که امروز در این موضع قرار گرفتند . در این مقطع همه ثبت نام کردند ، مردم انتخابات خودشان را کردند در اوج شعارهای سیاسی مردم به اقلیت حضور در پای صندوق‌های رأی نشان دادند که معترض هستند به همین آقایان در حقیقت آن مسیری بود که اختیار و انتخاب شد و اتفاقا در دوره اصولگرایی این اکثریت زیر 85 درصدی را شما شاهد هستید.
زاکانی ادامه داد: حضرت امیر تا وقتی که به یک نوعی در واقع خوارج دست به شمشیر نبردند جور دیگری عمل کرد اما اگر خوارج دست به شمشیر بردند که بردند و مزاحم شدند و چند صد نفرشون را حضرت در نصف روز از دم شمشیر گذراندند. این هم منطق حضرت امیره یعنی اگر در حقیقت حکومت اسلامی و نظام اسلامی و مردم را همین خوارج تهدید نکنند در واقع آن حرف باشد و بیان باشد، تحمل کاملاً صورت می‌گیرد و کار انجام می‌شود، اما اگر در این مقام پاشون را فراتر گذاشتند منطق حضرت امیر چهار مرتبه را بیان می کند و بعد هم بیانشون این است که اگر پاتون را گذاشتید در جایی که با منافع مردم در تضاد بود و خواستید در حقیقت امنیت را زیر پا بگذارید و به آزادی دیگران و به حقوق اسلامی دیگران تجاوز کنید آن هم کاملاً معلوم است. آن اقلیت آشوبگری که امروز دستهای پنهان و پیدای بیگانه در آن پیداست ، اگر انسان انصاف داشته باشد ربطی به معترضین ندارند. آن اقلیت آشوبگری است که از بستر استفاده کرده است و اتفاقا آن جرم بزرگی که اتفاق افتاده ، این است که اولا چرا حق عمومی مردم در حقیقت نادیده گرفته شده و آن حضور باشکوه زیر پا گذاشته شد و نظام متهم شد به چیزهایی که همه آن دروغ بود مثل تجاوز و امثالهم که همه آنها دروغ بود.
نماینده مردم تهرات در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: نکته دوم که چرا همچنین بستری برای آشوبگران ایجاد شد که به هر حال آشوبگر راه برخورد با آن با همون منطق حضرت امیر کاملاً معلومه و راه پاسخگویی به منتقدان هم میدان دادن و بیان کردن صحبت‌های آنهاست لذا خواهشم این است که جناب آقای اطاعت راجع به این جهت ها هم توضیحات لازم را ارائه نمایند.
در ادامه اطاعت تصریح کرد: طرح تثبیت قیمت‌ها که دوستان در مجلس هفتم آوردند به خاطر جلوگیری از افزایش ده درصد بود که مشکلاتی را برای کشور به بار آورد در برنامه چهارم سر جمع همه یارانه‌ها بود که در طی فرایند پلکانی این کار صورت بگیره و اگر بخواهیم دفعی این کار را انجام بدهیم بله آقای خاتمی حرف درستی زده همه ما هم موافقیم که در واقع یارانه ها هدفمند بشود منتها مثلا اگر قرار است قیمت بنزین آزاد بشه باید زیرساختهای حمل و نقل را درست کنیم مثلا متروی تهران را توسعه بدهیم ، اهواز ، شیراز ، مشهد ،اصفهان و تبریز و جاهای دیگر و بتدریج ماشین ها را گاز سوز کنیم که زندگی مردم از بنزین منفک بشه و بعد دیگر بنزین را هم آزاد کردیم خیلی آسیبی به مردم نمی زنه.
وی همچنین گفت که من باید پاسخ آقای زاکانی را بدهم اگر خواستید یک برنامه اقتصادی بگذارید من در خدمت شما خواهم بود من اجمالا عرض کنم که ایشان می فرمایند شما درمجلس ششم گفتید که ما شعار اقتصادی ندادیم اصلا سیاست و اقتصاد از هم منفک نیست، در ثانی اگر ما شعار اقتصادی ندادیم تورم 18 درصدی که تحویل گرفتیم ، کردیم تورم 11 درصد ،به گونه ای شیب تورم روبه نزول بود که در برنامه چهارم9/9 درصد پیش بینی کردیم یعنی یک رقمی بشه . ولی خوب ما که شعار اقتصادی ندادیم در آن زمان سخنان دوستان از بیرون در باره این معیشت مردم گوش فلک را کر کرده بودند که چرا به معیشت مردم توجه نمی کنند و من سؤالم این است که شما الان که دو دوره است در مجلس هستید معیشت مردم را چکار کردید.
وی ادامه داد: ضمن اینکه آقای دکتر زاکانی من عرض کنم خدمت شما که حل شدن معیشت مردم راه حل سیاسی داره، راه حل دموکراتیک داره با رد صلاحیت که نماینده واقعی مردم تو مجلس نره نمی تونه مشکل مردم را حل کنه شما یه آدم صاحب نظر را رد صلاحیت می کنید و یک فرد که تبحر نداره می‌شه نماینده مجلس خوب نمی تونه مشکل مردم را حل کنه من یه مثال بزنم در تابستان من یک تحقیقی را انجام دادم یک مقایسه تطبیقی کردم بین کشورهای اروپای غربی که در آنها کارهای دموکراتیک بیشتر می شد و کشورهای اروپای شرقی که کمتر رعایت می شد. میانگین درآمد سرانه کشورهای اروپای غربی دموکراتیک ، کشورهای آزاد، بالای 31 هزار دلاره و اروپای شرقی که دموکراسی در آنها کمتره و هنوز نهادینه نشده 4 هزار وخورده‌ای است یعنی یک فاصله عجیبی را داره و من همین جا عرض کنم که ما از 187 کشور آمار گرفتم درآمد سرانه ما ، کشور هشتادوسومی هستیم ما هفت درصد منابع دنیا را داریم واقعا برای کشوری مثل ما که دومین کشور دارای ذخایر نفت دنیا هستیم بعداز عربستان و دومین کشور دارای ذخایر گاز دنیا هستیم با 16 درصد گاز و 11 درصد نفت . ما واقعاباید کشوری باشیم که وضع 14 درصد زیر خط فقر داریم و اماری که بانک مرکزی اعلام کرده است رشد این زیر خط فقر 2 درصد است یعنی روز بروز داریم فقیرتر می شویم.
وی افزود: ما قرار بوده است در برنامه چهارم توسعه با نفت5/19 دلاری تورم را 9/9 درصد بکنیم ولی دوستان با نفت 80 دلاری رسانده اند به الی ماشاالله حالا می گویند 25 یا 30 درصد ولی واقعا خیلی بیش از اینهاست و مردم آن را لمس می کنند ضمن اینکه الان در دوره رکود اقتصای هستیم.
در ادامه علیرضا زاکانی تصریح کرد: در اثنای سخنان آقای اطاعات مشخص و معلوم شد که به برنامه چهارم که خودشان تصویب کردند توجهی ندارند که قرار بود یکباره شوک افزایش قیمت به جامعه تحمیل شود اما مجلس هفتم جلوی آن را گرفت و نه یکبار برنامه مصوب مجلس هشتم در باره هدفمند کردن یارانه ها را خوانده‌اند و درباره این سند بزرگ و کار ملی اظهار نظر می‌کنند.
وی افزود: آقای اطاعت به من جواب ندادند که چرا بحث تقلب و جنایت را مطرح کردند بدون اینکه یک دلیلی بیاورند. جز این کلی گویی ها ،آنان مرتکب جرمی بزرگ یعنی متهم کردن نظام شدند؛ امروز کشور هفت ماه است که در آتش این جرم بزرگ می‌سوزد؛ بیستم ماه جاری صدا و سیما نظرسنجی کرده است با 829 نفر جامعه آماری در تهران ، مهمترین مسائل اعلام شده از سوی مردم این است، 26 و نه دهم درصدبیکاری ، 18 درصد گرانی ، 13 و شش دهم درصد اقتصادی ، انتخابات 4 و نیم درصد، آشوب های اخیر چهار و سه دهم درصد و نبود اتحاد بین مردم دو و سه دهم درصد است که نافی اظهارات آقای اطاعت می باشد.
مردم مشکلشان چیز دیگری است و شما با این التهاباتی که در جامعه ایجاد کردید نرخ بیکاری در تهران 10درصد بوده و مرکز آمار الان 13 درصد اعلام کرده است. یک دهم یک دهم تلاش می کنند کم کنند اما یکدفعه با این شرایط التهابات که آن هم با قانون شکنی ها و فراهم ساختن زمینه سوء استفاده یک عده ای شرایط رفت به سمتی که امروز دغدغه های ذهنی مردم چیز دیگری است.
اگر بناست لایحه هدفمند کردن یارانه های به عنوان یک کار ملی انجام شود باید از ظرفیت همه استفاده شود، در این جهت همه باید کمک کنند تا این کار ملی که سیاسی نیست به سامان برسد. اگر دولت آقای خاتمی کار خوبی کرده ما موظف بودیم بگوییم و می گفتیم ،پس من خواهشم می کنم امروز هم باید انصاف رعایت شود ، این مردمی که آمدند پای صندوق ها رأی دادند یک بخش عمده‌ای که در واقع رای دادند بخاطر شرایط تغییر پیدا کرده در محیط جغرافیایی خودشان بود که آقایان معترض بودند که چرا کار کردید و حالا ایشان می گوید که کاری صورت نگرفته است.
زاکانی همچنین کفت که برخی به جای دلیل و استدلال آوردن برای بهانه تقلب ، آن کارها را کردند و این سرمایه ملی را مخدوش کردند؛ به نظر بنده با توجه به اینکه اسم برنامه شما نگاه به آینده است و مردم هم از همه مسایل در 9 دی گذشتند و نشان دادند در نقطه نکات تکراری نمی مانند. نگاه به آینده التزام به قانون است، توجه به عقلانیت به دور از احساس محض است و التزام به شعارها است. کسی که شعار می‌دهد در مقام عمل باید پاسخ دهد، آقای موسوی این عزیز محترم قبل از انتخابات گفتند من آمده‌ام قانون را پیاده کنم، با همین روحیه بی‌قانونی مخالفم اما بعد از انتخابات مشخص شد که اوج این روحیه در وجود خود ایشان است و در حقیقت قانون را زیر پا گذاشتند و قانون شکنی کردند که این اتفاقات و مشکلاتی به وجود آورد.
نماینده مردم تهران در خانه ملت ابراز داشت: به نظرم نگاه به آینده باید در چارچوب قانون، توجه به عقلانیت، مدنیت، دوری از احساسات و رفتن در مسیری باشد که بشود از همه ظرفیت های کشور استفاده کرد.
وی ادامه داد: کسی دشمن انگاری نمی‌کند، دوست هم ندارد کسی را از خانواده انقلاب بیرون کند، یک همچنین حقی برای هیچکس نیست، اما اگر کسی داشته‌های یک ملت را نادیده گرفت و ضربه زد به این داشته‌ها و در ادامه نه تنها توبه و از آشوبگران اعلام برائت نکرد و عذری از ملت نخواست و ادعاهای گذشته اش را تکرار کرد ملت باید با او چه کار کند از این رو به نظرم ملت نجابت به خرج داده است.
زاکانی در خاتمه عنوان کرد: مسئولان باید در مسیر ریشه یابی این فتنه باشند و سرنخ های پیدا و پنهان آن را پیدا کنند و از این نقمت به عنوان یک نعمت استفاده کنیم برای آینده تا یک محیط کاملاً شفاف فراهم شود تا بشود از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و ریشه فتنه هم خشکانده شود.
انتهای پیام/



لیست کل یادداشت های این وبلاگ