سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] به سخنى که از دهان کسى برآید ، گمان بد بردنت نشاید ، چند که توانى آن را به نیک برگردانى . [نهج البلاغه]
 
شنبه 96 خرداد 6 , ساعت 10:7 صبح

باسمه تعالی

سیاستها ومواضع حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)

          دردیدار اعضای انجمن­های اسلامی دانش­آموزان(01/02/95)

سیاست ها و مواضع

     1-لزوم تقویت بُعد معنوی و معناگرا در وجود انسان­ها

     «انسان مجموع? ابعاد مختلف است: غرایز هست، امیال هست، نیازها هست؛ یک بُعد، بُعد معناگرا است در هر انسانی، هم? انسانها. این بُعد، بُعد بسیار لطیفی است و در سنین جوانی لطافت این بُعد بیشتر و زلال‌تر است. این بُعد را اگر ما آحاد بشر بتوانیم در خودمان تقویت کنیم، بقیّ? ابعاد ما را هدایت خواهد کرد. نه اینکه بُعد معنوی و معناگرا جلوی غرایز را، جلوی نیازها را، جلوی تعقّل و خردورزی را بگیرد؛ نه، هم? اینها به جای خود محفوظ است، این بُعد معنویّت و معناگرایی در انسان هم? این ابعاد دیگر را هدایت می کند، اگر در ما باقی بماند، اگر تقویت بشود. آدم های خبیثی که در دنیا مشاهده می کنید که یا ظالمند، یا سفّاکند، یا پول‌پرستند، یا شهوت‌پرستند، یا شکم‌پرستند و ابعاد مادّی بر وجود این ها غلبه کرده، اینها کسانی هستند که آن بُعد معناگرا را، معنویّت‌گرا را در خودشان رشد ندادند، به تدریج ضعیف شده و از بین رفته. من به شما جوانها عرض می کنم از ماه رجب استفاده کنید، بهره ببرید برای تقویت این بُعد معنویّت‌گرا.»

 2-درگیری با استکبارِ آمریکایی و صهیونیستی

     « ما با یک جبه? دشمن که جبه? استکبار و دنباله‌ها و حواشی‌اش است، درگیریم.این معلوم است محورش آمریکا و صهیونیسم است. دنباله‌ها و آویزه‌ها و حاشیه‌هایش هم بعضی از این قدرت ها و نیمه‌قدرت‌های موجودی هستند که مشاهده می کنید. ما با این ها درگیریم؛ انقلاب اسلامی و نظام اسلامی با اینها درگیر است.»

 3-شناخت عرصه های درگیری ما با استکبار

     «این درگیری بر سر چیست؟ یا به عبارت دیگر، این درگیری ما با استکبار در چه عرصه‌هایی است؟ اگر بخواهیم عرصه‌هایی که ما در آن عرصه‌ها با آنها درگیری داریم، بشمریم، شاید من الان بتوانم ده مورد را بگویم. اگر بنشینیم فکر کنیم و مطالعه کنیم، بیشتر هم می شود؛ بیست مورد، سی مورد یا بیشتر، نقاط درگیری ما با استکبار است.»

  3-1-حفظ استقلال، عرص? درگیری جمهوری اسلامی ایران با استکبار

      «یک مسئله، مسئل? استقلال کشور است (استقلال اقتصادی، استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی). این یکی از عرصه‌های درگیری ما با استکبار است. استکبار و قدرتهای مستکبر، طبیعت‌شان دست‌اندازی است؛ چه در دوران استعمار که مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم و ادامه‌اش تا قرن بیستم است، چه به شکل های جدیدتر و مدرن‌تری که بعدها تأسیس کردند و الان دارند مدام روزبه‌روز، نوبه‌نو وارد میدان می کنند. هدفشان دست‌اندازی است.»   

 3-2-پیشرفت الگوساز و بدون وابستگی

      «یکی از میدان های درگیری ما مسئله‌ی پیشرفت است. اگر کشور ایران با بی‌نیازی‌ای که از قدرتهای جهانی از خودش نشان داده و به اینها اعتنا نکرده، به آنها وابسته نشده و به آنها تکیه نکرده، با این خصوصیّات، به پیشرفت برسد، این می شود پیشرفت الگوساز. یعنی؛ الگو میشود برای کشورهای دیگر، برای ملّتهای دیگر. این پیشرفت یکی از مراکز و عرصه‌های دعوای بین ما و استکبار است. ما میخواهیم به این پیشرفت دست پیدا کنیم، آنها می خواهند ما به این پیشرفت دست پیدا نکنیم.»

 3-3-حضور قدرتمندان? جمهوری اسلامی ایران

      «یکی از مسائل مورد اختلاف و عرصه‌های اختلاف، مسئل? حضور قدرتمندان? جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است. این حضور قدرتمندانه، جلوی نقشه‌های استکبار را می گیرد.» 

 3-4-فلسطین، مقاومت،رواج فرهنگ غربی و...

      «یکی دیگر از عرصه‌ها مسئل? فلسطین است؛ یکی از عرصه‌ها مسئل? مقاومت است؛ یکی از عرصه‌ها مسئل? رواج فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی است که اگر در یک کشوری سبک زندگی مورد قبول و مورد ترویج غربی‌ها یا آمریکایی‌ها رواج پیدا بکند، نخبگان آن جامعه تبدیل می شوند به برّه‌های رامی در مقابل سیاست های آمریکا و غرب و همان قدرت مقابل. اصرار دارند که این اتّفاق بیفتد، و جمهوری اسلامی می خواهد نگذارد این اتّفاق بیفتد.»

4- ترجیح حمله بر دفاع در جنگ نرم 

      «امّا جنگ نرم چرا؛ جنگ نرم همین الان برقرار است، طرف مقابل مشغول حمله است. ما هم از این طرف مشغولیم. حالا ما مشغول حمله‌ایم یا مشغول دفاعیم، آن [یک‌] بحث دیگری است که عقید? من این است که این طرف هم به جای دفاع باید حمله کند، ضمن اینکه مراکز دفاعی خودش را هم باید حفظ کند.»

5- مقابل? جمهوری اسلامی با خواسته های دشمن در خصوص جوانان

      «دشمن، افسر جنگ نرم ما را، که جوان ها هستند، یک جور می‌پسندد، جمهوری اسلامی یک جور می‌پسندد. این را که در جمهوری اسلامی بر روی تدیّن، پاک‌دامنی، پارسایی و پرهیز از افراط غرایز تکیه می شود، حمل نکنند بر تعصّب و، به قول خودشان، دگم‌اندیشی و تحجّر و مانند اینها. نه، این شیو? تربیتی است، این برگرفته و برخاسته‌ از تعریف افسر و فرمانده جنگ نرم است. یکی از عرصه‌های چالش ما با آمریکا این است. آمریکایی‌ها دلشان می خواهد جوانهای ما آن شجاعت را نداشته باشند. آن امید را نداشته باشند. آن انگیزه را نداشته باشند. آن تحرّک را نداشته باشند. آن توان جسمی را نداشته باشند. آن توان فکری را نداشته باشند. نسبت به دشمن خوش‌بین باشند. نسبت به فرماندهی خودی و عقب? خودی بدبین باشند. جوان ما را دشمن این‌جوری می‌پسندد.»

6- تربیت جوان با معیار جمهوری اسلامی و گسترش دایر? تبلیغ و اثر گذاری انجمن های اسلامی

     «حالا اینجا مطالب? بنده از شما عزیزان من و فرزندان من: شما باید نقش ایفا کنید برای اینکه همسالان خودتان را -جوانان دوران دبیرستان را که با شما همسال هستند- طبق این تعریف درست، بار بیاورید و کمک کنید آنها این‌جوری بشوند؛ وظیفه‌ی انجمنهای اسلامی این است. طبعاً، [این‌] در صورتی امکان‌پذیر است که در ساخت خود و در خودسازی توفیقی به دست آورده باشید... مسئولیم ما؛ همه مسئولند. شما جوان، ما پیر، امّا همه مسئولیم؛ جوانها هم مثل پیرها مسئولند، فرقی نمیکند. شما باید تلاشتان این باشد، اتّحادیّه تلاشش این باشد که جوان و مخاطبِ خود را اوّلاً هرچه می توانید از لحاظ کمّیّت گسترش بدهید؛ نمیگویم انجمنها را گسترش بدهید [بلکه] دایره‌ی تبلیغ و اثرگذاری انجمنها بر روی جوانهای همسال را گسترش بدهید. ممکن است طرف مقابل شما جزو انجمنها هم نباشد و نخواهد باشد، عیبی ندارد امّا انجمن ها کاری کنند که مخاطبان بسیاری پیدا کنند، سطح وسیعی از مخاطبان را پیدا کنند و روی آنها اثرگذار باشند، و آن اثر عبارت باشد از همین که گفتیم، یعنی تشکیل هویّت و شخصیّت جوان اسلامی، آن‌چنان‌که جمهوری اسلامی میطلبد، آن‌چنان‌که جمهوری اسلامی تعریف میکند؛ نه آن‌جوری که آمریکا و سرمایه‌دار صهیونیستی تعریف می کند. این وظیفه است.»

7- نیاز کشور به جوانان مومن و انقلابی

 «کشور به شما احتیاج دارد؛ کشور به این میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجویی که امروز ما در کشور داریم احتیاج مُبرمدارد. ما به جوان مؤمن، وفادار، امیدوار، بانشاط، فعّال، باابتکار احتیاج داریم، کشور احتیاج دارد، آینده‌ی کشور احتیاج دارد.»

8-ایجاد فرصت فراغتی برای دانش­آموزان جهت پرداختن به کار انقلابی

      « اوّلاً برای دانش‌آموزان، نه‌فقط برای انجمن های اسلامی، فرصت فراغتی برای پرداختن به کار انقلابی داده بشود. شیو? کار تعلیم و تربیت را، و عمدتاً تعلیم را، جوری بکنند که جوان دانش‌آموز ما همه‌ی وقت و توان و قدرت و استعداد و نیروی فکری و جسمی‌اش، صرف همین اوراقی که در این کتاب هست نشود. گاهی این‌جوری است؛ انسان می بیند که هم? قدرت جسمی و روحی و فکری و عصبی [دانش‌آموز]، صرف همین کتاب می شود؛ نه فراغت تفریح پیدا می کند، نه فراغت ورزش پیدا می کند، نه فراغت کارهای انقلابی پیدا می کند؛ خب این یک ایراد است؛ کاری کنند که دانش‌آموز ما فراغت پیدا کند. البتّه این، کار یک روز و دو روز نیست، این کار نیازمند برنامه‌ریزی است. ممکن است امروز و فردا دست ندهد امّا باید دنبال بکنند که این کار بشود. بچّه‌ها را باید انقلابی بار بیاورند؛ پس فرصت کار انقلابی بدهند، فرصت تفکّر انقلابی بدهند.»

9- میدان دادن به تشکّل های امین دانش آموزی

      «به تشکّلهای امین دانش‌آموزی میدان بدهند؛ مثل همین انجمنهای اسلامی، مثل همین اتّحادیّه؛ که اینها یک تشکّلند. تشکّل امین و متدیّن، یا بسیج، بسیج دانش‌آموزی؛ یک تشکّل است، تشکّل امین و متدیّن؛ به اینها میدان بدهند، میدان بدهند که کار کنند؛ فرصت بدهند، امکانات بدهند.»

10-برخورد با مانع  تراشی برخی مسئولین برای کار انقلابی دانش آموزان

     «نکت? سوّم، در بعضی از مدارس -اینجا هم یکی از این دو جوان عزیزمان گفتند، بنده هم اطّلاع داشتم، شنیده‌ام- با کارهای انقلابی مخالفت می شود. فرض کنید بچّه‌ها می خواهند برای بیست‌ودوّم بهمن -من‌باب‌مثال- برنامه‌ریزی کنند و آماده‌سازی کنند؛ مسئولین مدرسه به‌جای کمک، مانع‌تراشی میکنند؛ گاهی رسماً مانع می شوند؛ نه، با این رویکرد باید برخورد بشود. بچّه‌ها درسشان را باید بخوانند، خوب هم باید بخوانند. بنده طرف‌دار درس خواندنم؛ می دانید، امّا در کنار درس خواندن این کار انقلابی هم باید انجام بگیرد.»

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ