سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بردباری، جامه دانشمند است، پس مبادا که آن را به تن نکنی [امام باقر علیه السلام ـ در نامه اش به سعد خیر ـ]
 
جمعه 96 تیر 16 , ساعت 9:31 صبح

و

 

1-  تبعیت محض از ولایت فقیه:

اصلی‌ترین راهبرد مقابله با جنگ تمام عیار نرم دشمن و خنثی سازی حملات سیاسی، فرهنگی و عملیات روانی رسانه‌ای دشمن تبعیت و پیروی از خط ولایت می‌باشد.

2-  حضور در صحنه انقلاب:

همانگونه که گذشت از دیدگاه مقام معظم رهبری حضور در صحنه‌هایی که باید حاضر بود یکی از اولی‌ترین خصوصیات بسیج و جریان بسیجی است[1].

3- بصیرت؛ مه شکن دوران فتنه:

بعد معلوم شد که او ]شهید چمران[ نگاه سیاسى و فهم سیاسى و آن چراغ مه‌شکنِ دوران فتنه را هم دارد.فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است[2].

 

4- هنر اسلحه امروز !

«در این جنگ نرم وظیفه مجموعه فرهنگی این است که هنر را تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثرگذار شود.»[3] وقتی گفته می شود جنگ یعنی واقعا جنگ است و در جنگ جبهه ای پیروز است که ضمن آنکه نقشه جنگی و استراتژی مناسبی داشته باشند باید اسلحه کارآمد و رزمنده‌ای که توان و تجربه استفاده از این اسلحه را داشته باشد، موجود باشند.

در جنگ نرم از مهمترین سلاح‌ها هنر است. نه تنها افسران که حتی سربازان جنگ نرم باید هنرمند باشند، هنرهایی چون؛ نویسندگی، فیلم سازی، فن بیان، شعر، رمان نویسی، وبلاگ نویسی حرفه ای، هنر مدیریت و... متاسفانه با همه تذکرات و اشارات پیاپی رهبر معظم انقلاب در توجه به مقوله هنر، کمتر مورد اقبال نیروهای انقلابی قرار گرفته است. بسیارند افسرانی که هنر خاصی نمی دانند و حداقل هنرمندان انقلاب و اهمیت هنر متعهد را نمی شناسند. لذا بسیار ضروری است که هر یک از افسران و سربازان، با جوانب این جنگ هنری آشنا باشند.

برخی افسران جوان اولین راهکار را بهترین راهکار می‌دانند و به آن هم عمل می‌نمایند در حالیکه جنگ هرچه پیچیده‌تر باشد راهکار مقابله با آن نیز سخت‌تر است، حملات هنرمندانه دشمن را در قالب فیلم‌های حرفه‌ای را مطمئنا نمی‌توان با یک شعار یا بایک مقاله حتی جواب داد، بلکه هنر فقط جواب هنر است.

انقلاب اسلامی و قدرت نرم

انقلاب اسلامی مولود قدرت نرم بوده و هست. در ایران سال 57 مردم براساس ایمان و اعتباری که برای امامخمینی «ره» قائل بودند باعث جوشش قدرت و ایجاد نظمی جدید شدند.

امام خمینی«ره» با استفاده از قدرت مردم و بااستفاده از ایمان مردم و در راستای برهم زدن نظم قدیم و ایجاد نظم جدیدحرکت کرد، فقهای دیگر به دلایلی اصلاً این توان را نداشتند که منبع قدرت ایمان را در جامعه فعال کنند. مؤلفه‌هایی مثل مستضعفان، جنگ فقیر و غنی و... کهامام(ره) مطرح فرمودند جزء بحث قدرت نرم بود و حضرت امام مدام با قلب و ذهنمردم ارتباط برقرار می‌کرد.

انقلاب اسلامی به دین کارکرد ایدئولوژیک داد و برای پیروزی از قدرت نرم استفاده کردو در حقیقت شرعی کردن سیاستاستراتژی امام خمینی در انقلاب اسلامی بود. جامع ترین توصیف درباره مکتب سیاسی امام خمینی را در کلاممقام معظم رهبری می یابیم. ایشان با اشاره به جایگاه امام خمینی  «ره » درجهانمعاصر خطوط اساسی و برجسته مکتب سیاسی امام خمینی را در پنج ویژگیاساسی اعلام کردند:

1- پیوند معنویت و سیاست

2- اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم

3-رویکرد بین المللی و جهانی

4-پاسداری از ارزشها و ولایت فقیه

5- عدالت اجتماعی

جنگ جنگ است

نکته‌ی مهمی که در این بین معمولا مغفول واقع می‌شود شباهت اساسی جنگ نرم به جنگ سخت است. جنگ نرم نیز همچون جنگ سخت در ابتدا نوعی جنگ به حساب می‌آید و پیش از اینکه بخواهیم به تفاوت‌های سختی و نرمی آن بپردازیم و در مورد آن به بحث نشسته و سخن سرایی کنیم، باید متوجه جنگ بودن آن باشیم.

باید توجه داشت که جنگ، جنگ است. خواه سخت باشد و خواه نرم. و تنها تفاوت عمده در این بین تفاوت ابزار و هدفهاست. و به جز این تفاوت تمامی مسایلی که در مورد جنگ سخت مورد توجه است باید در مورد جنگ نرم نیز مد نظر باشد.

در جنگ سخت، لحظه ای غفلت، خسارات جبران ناپذیری در پی دارد در جنگ نرم نیز غفلت جبران نشدنی است. همانطور که در جنگ سخت باید دیدبانی کرد در این جنگ نیز دیدبانی لازمه عمل است و می بایست تحرکات دشمن را لحظه به لحظه زیر نظر داشت. اگر مبارزه و عملیات علیه دشمن فیزیکی نیاز به شناسایی و اطلاعات دارد، مقابله با دشمن نرم و قدرت نرم او نیز بدون شناسایی و اطلاعات امکان پذیر نخواهد بود. در جنگ سخت گروهی به عنوان گردان تخریب عمل می‌کنند و میادین مین را با هوشیاری، دقت و ذکاوت خنثی می‌کنند، در جنگ نرم نیز به افرادی نیاز هست تا میادین مین فکری را خنثی کنند تا راه برای عملیات باز شود. چرا که در غیر اینصورت به هنگام عملیات آمار تلفات و همچنین احتمال شکست بالا خواهد بود.

در جنگ سخت عده ای مسئولند تا از نفوذ عوامل دشمن به جبهه خودی و فعالیت آن‌ها جلوگیری کنند، که به نظر می‌رسد این امر در جنگ نرم که جنگ افکار و عقاید است بسیار مهم‌تر است. لازمه جنگ سخت هوشیاری صد درصدی است و این جنگ طراحی و عملیات پی در پی را می‌طلبد و باید همیشه برای مقابله با تک احتمالی دشمن و انجام پاتک آماده بود، مسئله ای که در جنگ نرم نیز ضروری به نظر می‌رسد.

ملاحظه می‌شود که جنگ سخت و نرم پیش و بیش از اینکه تفاوت داشته باشند، هر دو ماهیتا جنگ هستند و تفاوت های ابزار و اهداف نباید در این بین اصل قرار گیرند و حجابی شوند تا از توجه به اصالت جنگ بودن غافل ماند.



[1]رک. بیانات معظم له در دیدار با اعضای بسیجی هیات علمی دانشگاهها، 2 تیر 89. .

[2] -  همان.

[3]- بیانات در دیدار اهل هنر، 14 شهریور 1388.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ