سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه دانش به کار بستن آن است . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 88 اسفند 22 , ساعت 9:30 عصر
 


دور جدید پروژه ایران هراسی آمریکا در منطقه


موج اذعان مقامات و رسانه های آمریکایی به تبدیل ایران به قدرت برتر منطقه، پروژه ایران هراسی آنان را بار دیگر فعال ساخته است.

 گزارش روزنامه الزمان از ملاقات رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا با شاه عربستان حاکی است، گیتس خواهان بازگشایی هرچه سریعتر سفارت عربستان در بغداد است تا از نقش‌آفرینی ایران در این کشور جلوگیری کند که ملک عبدالله اظهار داشته، در انتظار نتایج انتخابات هستیم و پس از آن تصمیم خواهیم گرفت.

این مقام آمریکایی، پای را فراتر نهاده و ذهنیات خود را این گونه تشریح کرده است: "اگر آمریکایی‌ها عراق را ترک کنند، ایران سریع جای خالی را پر خواهد کرد و عراق برای همیشه از دست رفته خواهد بود." نکته قابل توجه در گزارش «الزمان» این است که این اظهارات مقام آمریکایی، هیچ واکنشی از سوی مقامات عربستان درباره این سخنان قدیمی و تکراری دریافت نکرده و این موضوع به معنای شکست مأموریت وزیر دفاع آمریکا در عربستان است؛ ضمن اینکه وی تاکنون نتوانسته در این سفر ریاض را به امضای قرارداد خرید تسلیحاتی وادار کند.

با این حال، «دویچه وله» آلمان نوشت: یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، پیشتر گفته بود که عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، از «برنامه‌های هسته‌ای ایران و گسترش زرادخانه‌های موشکی این کشور» و «نقشی که جمهوری اسلامی در منطقه دارد» به ‌شدت نگرانند. دویچه وله همچنین نوشت: به گفته‌ مقام وزارت دفاع ایالات متحده، در سفر گیتس به عربستان، پیرامون تقویت «توانایی‌های دفاع هوایی و موشکی» سعودی‌ها، به ‌عنوان اقدام‌های دیگر ایالات متحده برای افزایش امنیت در حوزه خلیج فارس در برابر توانایی روزافزون موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگو می‌شود. ایالات متحده به عربستان سعودی و دیگر هم‌پیمانانش در منطقه تضمین داده که سرعت فروش تسلیحات به این کشورها را افزایش دهد. همچنین  «جف مورل»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: "برنامه‌های مقابله با جنگ احتمالی و سپرهای دفاع ضدموشکی‌ که عربستان سعودی و امارات متحده عربی و دیگر کشورها خریداری کرده‌اند، همه با هدف توازن قوا و مقابله با تهدیدهای روزافزون ایران در منطقه طراحی شده‌اند! "

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم «ان گیران» از ریاض نوشت: رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به رهبران عربستان گفته است که تلاش های آمریکا برای مواجهه دیپلماتیک با ایران به صفر رسیده است و اینک خواستار کمک این کشور پادشاهی به حمایت از تحریم های اقتصادی بر ضد تهران است. «جف مورل» دبیر مطبوعاتی پنتاگون هم گفت: ما امیدواریم عربستان سعودی از تمامی نفوذ خود در منطقه و جهان برای کمک به تلاش های سازمان ملل به گونه ای که بتوانیم تحریم های معناداری بر ضد ایران اعمال کنیم، استفاده کند.

براساس این گزارش در عین حال وزیر خارجه عربستان درباره تأثیر تحریم های بیشتر علیه ایران ابراز تردید کرد و گفت جهان نیاز به رویکرد سریعتر و مستقیم تری دارد.

به نوشته وال استریت ژورنال وزیر دفاع آمریکا همین خواسته را با مقامات اماراتی نیز مطرح کرده است اما چهره واقعی اهداف آمریکا در ایران هراسی در منطقه را در اظهارات جوزف بایدن معاون اول "اوباما" در سرزمین های اشغالی فلسطین آشکار شد وی با بیان این که ایران هسته ای هر روز قومی تر می شود گفت: ایران نه تنها تهدیدی برای اسرائیل بلکه قدرت گرفتن آن تهدیدی برای ایالت متحده است."



لیست کل یادداشت های این وبلاگ