سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مَثَل دانشمندان بدکردار، مانند تخته سنگی بردهانه نهر است که نه آب می نوشد و نه آب را وا می نهد تا به کشتزاررسد . [عیسی علیه السلام]
 
پنج شنبه 89 شهریور 18 , ساعت 7:4 صبح
 

به نام خدا

                                                      خوش آن گروه که مست بیان یکدیگرند     زجوش فکر می ارغوان یکدیگرند

                                                                          بتلیجه( یک)

 با سلام و عرض ارادت خدمت ،خوانندگان و هم ولایتیهای گرامیم ،بر مردم سخت کوش ،قانع و دل آرام روستای بتلیجه و سلام بر شیفتگان وطن و ولایت.

دیروز فرزندان تو در اعماق زمین و در آفتاب سوزان و طاقت فرسای تابستان و در سرمای شدید زمستان تلاش می کردند،امروز حاصل آن رنجها وجود انسانهایی استوار و کارآمد با تحصیلات عالیه در جای جای این جهان کروی و در دورترین نقاط غرب اروپا تا آسیانه میانه و در این کشور آریایی و کشور زادگاه سلمان محمدی با یاد و خاطرات تو زندگی می کنند.

روزی تو را بتلیجه نامیدند و اقوامی از روستاههای و شهرهای مختلف به این مکان آمدند و تو آغوش گرم آشیانه ی آنها شدی .فرزندانی را در آغوش خود پروراندی که این جا مهد قرآن ،مهد الگوها شد و با رشد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و با رشادت روحانیت وقت در مبارزه با خوانین ،آوازه ی شهرتت را افزودی و تو را به خاطر این رشد ها پاریس فریدن نامیدند.

 در هشت سال دفاع مقدس با فداکاری فرزندانت و صبوری زنانت و رشادت و ایستادگی اسیرانت نام تو را زادگاه ایثارگران و سرداران شلمچه و حلبچه نامیدند.

اما بدان هر چه فرزندانت از تو دور و دورتر شوند بیشتر به یاد تو هستند بعضی از پزشکان در خارج کشور نام تو را از دنباله ی نام خانوادگی خود محو نکردند تا به وجود تو و کشور تو در همه حال افتخار نمایند و به ایرانی و روستایی بودن خود افتخار نمایند .

بتلیجه

موقعیت و وسعت

روستای بتلیجه در دهستان کرچمبو شمالی بخش بوئین میاندشت و در شهرستان فریدن استان اصفهان واقع است بین کوههای زاگرس(رشته کوههای خوانسار) در شمال، روستای هندوکش در غرب و رودخانه قمرود در جنوب و از طرف شرق به روستای دره سوخته منتهی می شود.فرم استقرار روستا به صورت متمرکز می باشد و دارای شکل هندسی دایره است و تا مرکز بخش بیش از 30 کیلومتر فاصله دارد.

ویژگیهای طبیعی:

بیشتر خاک این روستا را زمینهای وسیع و کم ارتفاع تشکیل می دهد و مهمترین ارتفاعات آن کوههای دو تو(Dotu) با جهت شرق به غرب مرز طبیعی بین این روستا و روستاههای ویست،کرت،ارجین(از روستاههای شهرستان خوانسار) که در شمال روستا واقع است و بیشتر تپه ها با ارتفاع کم محل مناسبی برای چرای دامها به شمار میروند.از نظر آب و هوایی در منطقه کوهستانی واقع شده است در زمان بارش زیاد برف و باران رود های فصلی به وجود می آید که در توسعه کشاورزی نقش بسزایی دارند.و مهمترین رودی که مورد استفاده ی احشام این روستا قرار می گیرد. سرچشمه های رودخانه قمرود است که به سد گلپایگان و در نهایت به سد 15 خرداد منتهی می شود. البته به علت موقعیت جغرافیایی روستا هیچگونه استفاده از این رودخانه در امور زراعی روستا نمی شود و سایر روستاهها از این نعمت خدا دادی برخوردار هستند.

بارش و برف در این منطقه متناوب بوده و هست به ویژه در سال جاری بیش از 90 درصد قنوات و چشمه ها در اوایل اریبهشت ماه خشک شدند و فضای بسیار بدی بر طبیعت روستا حاکم شد و حتی مردم برای تهیه آب شرب و استحمام دست نیاز به سوی مسئولین دراز کردند و هر چهار روز دو ساعت مردم فرصت دارند آب ذخیره نمایند و سایر نیاز های خود را تامین نمایند هر چند مسئولین به سرعت به کمک این مردم شتافتند و تلاش شبانه روزی خود را وقف این مردم نمودند ولی به لحاظ نبود امکانات نتوانستند مردم را از این سختی طاقت فرسا نجات دهند .فقر کاملا بر روستا حاکم شده و توان مهاجرت ندارند و بنیه مالی آنها نیز به حدی نیست که بتوانند از مرکز بخش جهت سیراب نمودن احشام و باغهای خود مبلغی را به حساب شهرداری بریزند تا این نیاز مرتغع گردد.

این خشکسالی های متناوب منجر به مهاجرت بیش از 2000 نفر به شهرها شده است.

زمین کشاورزی آن برای دیمکاری خیلی مناسب و مقرون به صرفه است و رویش علفهای خشن به حد چشمگیر به چشم می خورد و درختان میوه بر اثر خشکسالی از بین رفتند و تنها درختان مو و تعدادی درخت بادام توان مبارزه با خشکسالی را داشتند.

 از عوارض طبیعی آن رود خانه های فصلی و غار های کوچک در کوه می باشد.

Dotu-دو تو –ارتفاع حدود 2950 متر این کوه از شمال باختری به کوه زرد و از جنوب خاوری به کوه برجی متصل است و جزو رشته کوههای خوانسار به شمار میرود (ص 259 کتاب گیتا شناسی عباس جعفری)

ویژگیهای انسانی:

مسلمان- و مذهب آنها شیعه اثنی عشری می باشد- زبان ترکی- و از تیره های ترک،لر،خلج هندی،عرب-

روستا ههای مخروبه، متروکه در حوالی روستا:

 می توان به روستا های چوقون،بابا دیرگ،گله دار،قمشلو،همتلو،برمکیان،شیر وطن اشاره نمود.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ