سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه پرسید دانست . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 90 اسفند 11 , ساعت 1:21 عصر
 
 

پنج گام تا انتخابات
گام پنجم – مشارکت حداکثری، انتخاب خلاقانه


سخن امروز درباره آرایش چهارمی است که در حال حاضر وجود ندارد؛ اما در حال شکل‌گیری است و عامل اصلی و تعیین‌کننده نتیجه و سرنوشت انتخابات محسوب می‌شود و آن آرایشی است که...

 

 

روز گذشته، گفته شد در عرصه انتخابات سه آرایش وجود دارد: 1- مرئی، 2- نیمه‌مرئی و 3- نامرئی. سخن امروز درباره آرایش چهارمی است که در حال حاضر وجود ندارد؛ اما در حال شکل‌گیری است و عامل اصلی و تعیین‌کننده نتیجه و سرنوشت انتخابات محسوب می‌شود و آن آرایشی است که انتخاب‌گران به آرایش‌‌های عرصه انتخابات اضافه می‌کنند. در اصل سه آرایش پیش‌گفته نیز به این سبب شکل گرفته که بتواند در آرایش اصلی که همان آرایش انتخاب‌گران است، تأثیر بگذارد. بنابراین آرایش نهایی به فطانت و هوشمندی نیاز دارد تا منجر به «انتخاب خلاقانه» شود. در گام آخر باید دو موضوع هدف باشد:

 

1- مشارکت حداکثری؛ همه باید توجه داشته باشند، مشارکت حداکثری کارکرد داخلی و خارجی دارد و هر دو هم بسیار مهمند؛ اما در اواضاع و احوال کنونی کارکرد خارجی آن بسیار حائز اهمیت است و یقیناً می‌تواند شاخص اصلی مواجهه دشمنان با نظام باشد. دشمن در نظر دارد از میزان مشارکت سوءاستفاده کلان کند، بنابراین غوطه‌ور شدن در گروه‌‌های سیاسی و نامزدهای انتخابات نباید باعث غفلت از مشارکت حداکثری شود. لازم است در این انتخابات «مشارکت حداکثری» اصل مسلم تلقی شود. در این وضعیت حساس نباید صاحبان رأی به بهانه‌‌های واهی دچار قهر و واگرایی شوند. قهر با صندوق رأی، یعنی شاد کردن دشمن و اضافه کردن یک امتیاز به وی و حال آنکه هیچ ایرانی غیرتمند و آزاده حاضر نیست به دشمن خدمت کند. در مشارکت حداکثری باید در عرصه انتخابات که با حضور دشمن که حضورش قطعی است، به معرکه تمام‌عیار می‌ماند، نگاه کلان داشت و ایران سرفراز و دشمن جبار و مکار را دید و از سرگرم شدن به امور نازلی که موجب غفلت از اصل می‌شود، اجتناب کرد. پس از چنین شناختی باید به سراغ «انتخاب خلاقانه» رفت.

2- انتخابات خلاقانه؛ برای انتخاب خلاقانه، باید آرایش جدیدی را با مشخصات زیر ترسیم کرد: در عرصه انتخابات جای دشمن کجاست؟ نیروهای متمایل به دشمن کجایند؟ چه کسانی رأی بیاورند، مهم است؟ تفاوت سهم نامزد انتخاباتی با سهم نظام در چیست؟ با کسانی که آن‌ها را نمی‌پسندیم؛ اما به دلایلی نقش مهمی دارند و کارآمدند، چه باید کرد؟

با مشخص کردن جای دشمن و نیروهای متمایل به آن و یا آنانی که با نظام فاصله دارند و حضورشان در محدوده قدرت خطرساز است، نیمی از صحنه آرایش می‌یابد. رأی آوردن کسانی مهم است که ضمن داشتن شایستگی‌‌های لازم رأی دادن به آن‌ها موجب تفرق آرا نشود. همچنین باید به خاطر داشت اگر برای برخی از نامزدها راه یافتن به مجلس اصل است؛ اگرچه با رأی کم، برای نظام مشارکت بالا مهم است. برای جاری شدن مصالح و منافع نظام باید از علایق و سلایق شخصی گذشت. دعوت یکدیگر به شرکت در فریضه انتخابات، زینت نعمت انتخابات خلاقانه و عامل خفت دشمن است. به امید توفیق انتخابات خلاقانه و دشمن‌شکن. ان‌شاءالله



لیست کل یادداشت های این وبلاگ