سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چشمها پیش قراولان دلهایند . [امام علی علیه السلام]
 

1

چهارشنبه 90 اسفند 24 , ساعت 7:12 صبح
 
 


بازاندیشی در توانمندی‌های یک محصول راهبردی


امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) روز گذشته ضمن حضور در پژوهشگاه صنعت نفت و آشنایی با توانمندی‌های این صنعت مهم، از نزدیک درباره مسائل مرتبط با عرصه نفت و گاز نکات مهمی را بیان کردند که در ذیل به دو مورد اشاره می‌شود:...

1- خرج کردن درآمدهای نفتی برای کارهای روزمره، غیرعاقلانه و ضرری حقیقی است و باید درآمدهای نفتی را به‌عنوان ذخایر و میراث کشور و ملت به سرمایه‌ای ماندگار تبدیل کنیم که در این صورت، منابع و ذخایر نفتی، واقعاً به نقطه قوت کشور تبدیل خواهد شد.

در بسیاری از کشورهای نفت‌خیز سرمایه عظیم نفت به جای اینکه باعث توسعه و پیشرفت شود، آن کشورها را عقب‌مانده و وابسته نگه داشته زیرا درآمد ناشی از نفت، سبب رخوت، سستی و تن‌پروری شده و این وضعیت اسف‌بار، انگیزه آینده‌نگری را از مسئولان این کشورها سلب کرده و یقیناً آینده تیره و تاری در انتظار این کشورها است.

2- لازم است به‌گونه‌ای عمل کنیم که در هر موقعیت، هرگونه تصمیم‌گیری درباره میزان تولید و فروش نفت، به دست خودمان و براساس منافع خودمان انجام شود که البته در این مسیر تا حد زیادی پیش‌رفته‌ایم.

پس از آشکار شدن ارزش و جایگاه نفت در مسیر پیشرفت جامعه بشری از آن به‌عنوان یک محصول و فراورده راهبردی نام برده شد؛ اما درباره اینکه راهبردی بودن آن به کدام حوزه برمی‌گردد، تولیدکننده یا مصرف‌کننده، بحث دقیقی نشده است. چنانچه تولیدکنندگان نقش راهبردی نفت را در حوزه خودشان تعریف کنند، به احتمال بسیار زیاد، دیگر نفت را به‌صرف یک منبع ارتزاق روزانه نگاه نمی‌کنند و حتماً در تولید، مصرف و فروش آن، خست خردمندانه به خرج می‌دهند و از آن به‌عنوان ابزار قدرتمندی که قادر است ضعف سایر حوزه‌ها را جبران کند، استفاده می‌کنند. تفسیر جدید از ارزش نفت و شناسایی ابعاد تأثیرگذاری آن بر سایر عرصه‌های زندگی ملت‌ها و روابط دولت‌ها می‌تواند بسیاری از مناسبات موجود جهانی را تغییر دهد که نیازمند یک بازاندیشی جدی است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ