سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بیش از آن است که به شماره آید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 92 بهمن 13 , ساعت 6:7 عصر

تبادل لینک


یکشنبه 92 بهمن 13 , ساعت 6:6 عصر

تبادل لینک


یکشنبه 92 بهمن 13 , ساعت 6:4 عصر

تبادل لینک


سه شنبه 92 بهمن 1 , ساعت 10:45 عصر

موقعیت جغرافیایی و طبیعی روستا:

روستای بتلیجه یکی از روستاهای دهستان کرچمبو شمالی در بخش بوئین و میاندشت از شهرستان فریدن می باشد. 

 وجه تسمیه:

بتلیجه به معنای بیل و تیشه

 وضعیت آب و هوا:

هوای داران معتدل و خشک بوده، بیشترین درجه حرارت در تابستان ها 35 درجه سانتی گرادبالای صفر و کم ترین آن، در زمستان ها 18درجه زیر صفر است. میانگین بارش سالیانهداران، 350 میلی متر بوده است. شهرستان فریدن ناحیه ای کوهستانی است. کوهستانی بودنناحیه و بلندی زیاد از سطح دریا، موجب ریزش بارندگی، به ویژه برف گشته که در سرسبزیو رویش گیاهان گوناگون موثر بوده مراتع سرسبز و خرمی را به وجود آورده است. پوششگیاهی شهرستان را گون، گز، کرفس کوهی و درختان پراکنده بلوط تشکیل می دهند. آب وهوای شهرستان فریدن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان بسیار سرد است. بیش تریندرجه حرارت در طی سال تنها در 4 ماه بین 39-31 درجه سانتی گراد است و از سویی 6 ماهاز سال، در شهرستان فریدن پدید یخ بندان وجود دارد. کم ترین درجه حرارت در سردترینروزهای سال 8/29- درجه سانتی گراد گزارش شده و روزهای یخ بندان در سال، حدود 128روز بوده است.

 زبان،گویش:

کشور ایران یک زبان عام و مشترک دارد که فارسی خوانده می شود و آن زبان  رسمی و ادبی است که همه مردمان این سرزمین خاصه آنان که خواندن و نوشتن را می دانند با آن آشنا هستند و آنرا به کار می برند اما در عرض زبان فارسی چندین زبان محلی نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به کردی، بلوچی ، لری و ... اشاره نمود.

این لهجه ها بر خلاف زبان فارسی در کشور رواج عام ندارد یعنی هر یک در ناحیه محدودی از ایران متداول هستند گذشته از این بیشتر آنها زبان گفتار است یعنی نوشته نمی شود و ادبیات کلی ندارد ، بعضی از این لهجه ها هریک در زمانی دارای آثار ادبی بوده اما بعدها در مقابل رواج فارسی دری این لهجه ها تنزل پیدا کرده و دیگر در نوشتن به کار نرفته اند.

تعداد این لهجه ها به حدی است که تقریباً باید آنها را به تعداد روستاهای موجود در مرکز ایران دانست.

ساکنین بومی روستاهای منطقه دارای زبان و گویش خاصی نیستند و زبان همه مردم فارسی و گویش و لهجه ای شبیه مردم اصفهان دارند.

تعدادی از لغات ترکی رایج در بین اهالی

اب: سو

حیاط خانه: حیاط اِیو

انگشت: دنداق

صبح: سحر

روسری: لچک

فانوس: مرکبی

شب: گجه

دیوار: چینه

پدر : اقا

دست: اَل

عصر: پیسین

ابگوشت:اِشکنه

عمو: عامو، عمی

کفش: اُرسی

 جمعیت:

جمعیت کل:  298  نفر

تعداد خانوار: 85

تعداد زن: 148 نفر

تعداد مرد:  150 نفر

جمعیت متوسط هر خانوار:  2.3 نفر

 گردشگری:

چشمه ها و رودخانه

نوع جاذبه: طبیعی

سطح گردشگری: محلی

انگیزه جذب گردشگر: سفر،تفریحی

چهره روستا

نوع جاذبه: طبیعی

سطح گردشگری:محلی

انگیزه جذب گردشگر: سفر،تفریحی

 صنایع دستی:

یکی از مکانیسمهای اقتصاد روستائیان ایران صنایع دستی است که بعنوان تولیدی مکمل و جدا نشدنی در زندگی آنها رشد نموده است.

صنایع دستی روستائیان نیاز به سرمایه گذ اری کلان و موسسات بزرگ نداشته واغلب مواد اولیه آن از محل زندگیشان تامین می شود و نهایتا" و با اندک آموزش میتوان به تولید آن اقدام نمود.

وجود صنایع دستی در بین روستائیان از یکسو برای برآورد بخشی از نیازهای داخلی و ازسوی دیگر برای عرضه تولیدات به بازار جهت رفع سایر نیازمندیهای خانوار، نشان دهنده اهمیت و جایگاه صنایع دستی در بین روستائیان می باشد.

با توجه به مطالب فوق در می یابیم که صنایع دستی هر روستا(هر منطقه)بطور مستقل نشأت گرفته از شرایط جغرافیایی و آداب و رسوم آنها می باشد بنابراین لازمه هر تغییر و تحولی در کم و کیف صنایع دستی ، انطباق این صنعت با شرایط اجتماعی، اقتصادی آن می باشد.

قالی بافی از جمله صنایعی است که در اکثر روستاها به عنوان یکی از مهمترین صنایع دستی وجود دارد و یکی از صنایع مهم درآمد خانوارهای روستایی در کنار مشاغل دیگر محسوب می گردد، به طوریکه زنان و دختران خانه دار از سنین نوجوانی در این حرفه مشغول می شوند.

بر همین اساس در روستای بتلیجه  تقریبا 2  نفر به کار قالیبافی مشغول می باشند.

قالی بافی

قالی یک لفظ ترکی است که از سده هفتم هجری در زبان فارسی متداول شده و پیش از آن لفظ فرش و بساط متداول بوده است. قدمت هنر قالی بافی از تاریخ دیگر هنرها کمتر نیست ولی از آنجایی که پشم خلل پذیر است و در رطوبت و خاک می پوسد کمتر اثری از قالیهای دوران گذشته بجای مانده است.

« کهن ترین نمونه قالی گره بافته پرزدار قالیچه مشهور به (پازیریک) است از عهد هخامنشی- سکایی ، که در سال 1948 میلادی به اهتمام ( رودنکو) باستان شناس شوروی، از گورهای قوم ایرانی تبار سکایی در منطقه پازیریک در جنوب جبال آلتایی کشف شد. این فرش باستانی که از برکت یخبندان سیبری دو هزار و سیصد – چهارصد سال به سلامت برقرار مانده بود اکنون در موزه ( آرمیتاژ) لنینگراد در محفظه مخصوص محفوظ است.

دار قالی بافی

دار قالی بافی به اشکال و انواع مختلف ساخته شده و فرش روی آن بافته می شود و عمدتا" بر دو نوع : دار افقی ، دار عمودی و به طور کلی دستگاهای عمودی را به چهار نوع می توان تقسیم کرد که عبارتند از

·         دستگاه ثابت

·         دستگاه فندک دار

·         دستگاه تبریزی

·         دستگاه گردان

گلدوزی از دیگر صنایعی است که در روستا رواج دارد.


سه شنبه 92 بهمن 1 , ساعت 10:45 عصر

اقتصاد و مشاغل:

بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده از تعداد 298 نفر جمیعت روستا در سال 1391تعداد 84 نفر معادل 24.4 درصد شاغل بوده اند که به بررسی شاغلین در بخش های مختلف اقتصادی می پردازیم.

·         کشاورزی و دامداری

بر همین اساس در این روستا 77 نفر کشاورز مشغول به کار می باشند که  91.7 درصد از کل شاغلین روستا را شامل می شوند.

·         صنعت

در زمینه صنعت  2 نفر مشغول به کارند که 2.4 درصد از شاغلین روستا را در بر می گیرند به علاوه 2نفر از زنان روستا به کار قالی بافی مشغول می باشند.

·         خدمات

تعداد شاغلین در بخش خدمات روستا 5 نفر است که 5.9 درصد از شاغلین را شامل می شوند . این افراد شامل کارمند ادارات ، معلم، مغازه دار، راننده و .... می باشند که در روستا به خدمات  رسانی به مردم مشغول هستند.

بخش های عمده فعالیت در روستا

بخش های عمده فعالیت

تعداد

درصد

کشاورزی و دامداری

77

91.7

دامداری

-

-

صنعت

2

2.4

خدمات

5

5.9

جمع کل

84

100

 آثار باستانی و میراث فرهنگی:

بقایای قلعه قدیمی و برج دیده بانی قدیمی

از آنجا که در روزگاران گذشته هر از چندین سال یکبار در گوشه و کنار کشور ما دگرگونیهایی رخ می داد و یا بیگانگان بر گوشه ای از ایران چیرگی پیدا می کردند و برخی از شهرها وروستاها ویران می شد، مردمی که از آنجا آواره می شدند به جاهای دیگر رفته و دژهایی ساخته و در بیرون آن به خانه سازی می پرداختند و سرانجام اگر آرامش به کشور باز می گشت از دژ بیرون آمده و در بیرون آن به خانه سازی می پرداختند. از اینگونه دژها کم و بیش در گوشه و کنار اکثر روستاهاوجود داشته و هنوز هم بسیاری از آنها پابرجاست. این دژها بیشتر به گونه چهار گوش و مستطیل مانند ساخته می شود و در پیرامون آنها برجهایی برای دیده بانی و تیراندازی به سوی دشمن وجود داشت و از همان برجها اگرجنگ افزار وجود نداشت و یااندک بود دیگهای آب جوش و قیرهای داغ بر سر دشمن می ریختند تا یا دشمن خسته شده و از گشودن دژ ناامید شود و یا او را در پشت دیوارها نگه داشته تا نیروهای کمکی از جاهای دیگر به یاری آنها بشتابند.

معماری و مصالح ساختمانی:

با توجه به تقسیم بندی قلعه های ایران به دو نوعجلگه ای و کوهستانی،مصالح ساختمانی آنها نیز متفاوت است.
طرح اصلی قلعه هایجلگه ای مربع و یا مربع مستطیل است که در چهار گوشه آن برج های مدور برای دفاعساخته شده اند،مصالح این قلعه ها خشت و گل است و به ندرت از آجر و گچ استفاده شدهاست.
بارو (دیوار ضخیم) این قلعه ها چینه (دیوارهای گلی که آن را بند بند میسازند) است یا با خشت های قطور ساخته شده است،برای استحکام آن قطر و ضخامت بعضی ازبارو ها به چهار متر هم می رسید.
اطراف بعضی از این قلعه ها خندق حفر میکردن و برای رسیدن به قلعه از پل های متحرک بهره می گرفتند.
بعضی از اینقلعه ها به دلیل امنیت آن ها محل سکونت کشاورزان و روستاییان شد که با گذراندنخیابانی معمولا شمالی و جنوبی و تامین آب آشامیدنی خانه های روستایی در دو طرفخیابان ساخته می شد.

قلعه بتلیجه نیز یکی از اینگونه قلعه هاست. این قلعه که روزگاری مأمن روستائیان بوده در حال حاضر به دست فراموشی سپرده شده است.


دوشنبه 92 دی 30 , ساعت 11:51 عصر

 

http://www.bibaknews.com/bibaknews/500(1).jpg


شنبه 92 دی 28 , ساعت 9:22 صبح


سه شنبه 92 دی 17 , ساعت 9:35 صبح

با سلام و احترام

بقاء مختص ذات اوست

وظیفه خود می دانم از همه سروران عزیزی که با ارسال پیامک ،تماس تلفنی ،اهداء تاج گل ،بنر و با حضور گرم خود در مراسم ترحیم آقای علی محمدی با اینجانب ابراز همدردی نمودند تقدیر و تشکر نمایم .انشا ء الله در شادی های عزیزان بتوانم جبران زحمات بنمایم .

با تشکر رضا (میرزا رضا ) خلجی


چهارشنبه 92 دی 4 , ساعت 7:18 عصر
 
  اصفهانی ها او را حج باقر می شناسند، مردی که نخستین بار نان فانتزی را سر سفره های مردم این شهر آورد.

haj bagher

نام کاملش محمد باقر قجاوند  و متولد روستای محروم بتلیجه از توابع شهرستان فریدن است.

 کسی که در جوانی در تهران تهیه نان فانتزی را یاد گرفت و به دیارش بازگشت تا آموخته هایش را برای هم استانی های خود عرضه کند.

 حاج باقر حالا بیش از 80 سال سن دارد که می گوید: در آن سال ها یک مغازه در خیابان شهید طالقانی کنونی اصفهان یا همان خیابان شاه سابق اجاره و مشغول به کار شدم.

 این پیرمرد فریدنی افزود: با اینکه در تهران استقبال خوبی از نان های فانتزی شده بود اما در آن زمان در اصفهان تنها ارامنه، یهودیان و انگلیسی ها این نان ها را می خریدند.

 حاج باقر ادامه می دهد: آن روزها همه از من می پرسیدند تو ارمنی هستی؟ این نان از چه درست می شود؟ حلال است؟

 این نانوای قدیمی اصفهان اضافه کرد: اینکه ممکن است در این نان از موادی استفاده شود که در شرع واسلام حرام باشد باعث شده بود که اصفهانی ها با دیده شک و تردید به این نوع نان ها نگاه می کردند و خریدار چندانی نداشت.

حاج باقر هم به ناچار برای گذران زندگی و امرار معاش با یهودیان محله جویباره برای تهیه نان به شرط تحویل آرد قرارداد می بندد و برای آن ها نان می پزد.

 به گفته وی، بعد از گذشت چند سال مردم اصفهان با اطمینان از حلال بودن این نان استقبال بیشتری نشان می دهند و شاگردان حاج باقر قجاوند لباس شاگردی از تن به در کرده و خود استاد این کار می شوند.

 او معتقد است: بیشتر نان فانتزی های فعال شهر اصفهان شاگردان خود او بوده اند.

 حاج باقر پس از آن از خیابان طالقانی نقل مکان کرده و به حومه شهر اصفهان که در زمان حاضر به نام ملک شهر شناخته می شود، می رود.

 پس از آن شعبه های دیگری از نان فانتزی در اصفهان هم دایر می کند و پسران را یکی یکی آموزش می دهد.

 حاج باقر می گوید: فشار زندگی و سامان دادن به زندگی 12 فرزندم باعث شد تا مغازه ها را بفروشم و خرج دختر شوهر دادن و پسر زن دادن کنم.

 از طرفی گشاد شدن دریچه های قلب همسرم و بیماری کلیوی خودم نیز در این سال ها هزینه های زیادی بر من تحمیل کرد و حالا از آن همه شوکت تنها خانه ای برایم مانده و خاطراتی از بهترین همراه زندگیم.

 حاج باقر که به تازگی همسرش را از دست داده است،با بغض می گوید: بهترین دوست و یاور خودم را از دست داده ام.

 وی امروز به یاد آن حاج باقری که روزی امید همه روستاییان خودش بود و دست خیلی از آنها را در مشکلات گرفته بود، آه می کشد.

 هنوز با اینکه زیر بار مشکلات اقتصادی قد خم کرده اما دلش نمی خواهد که به این موضوع بیشتر از این پرداخته شود.

 نماینده و مسوول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان استان اصفهان نیز وی را به عنوان اولین فعال سنتی کار در پخت نان های فانتزی در اصفهان تایید کرد.

 محمد رضا خواجه افزود: پس از حاج باقر قجاوند افراد دیگری با آوردن تکنولوژی های مخصوص به صورت صنعتی این کار را در اصفهان ادامه دادند.

منبع : فریدن نیوز


شنبه 92 آذر 23 , ساعت 12:59 عصر

یان‌چشمه روستایی است در شهرستان بن، استان چهارمحال و بختیاری.[1]

این روستا در گذشته بخشی از چادگان و استان اصفهان بوده است.[2]

روستای جدید یان‌چشمه پس از زیر آب رفتن روستای قدیم در اثر بنای سد زاینده‌رود ساخته شد.[نیازمند منبع] شهید دریاقلی سورانی، ناجی آبادان از اهالی این روستا بوده است.

دریاقلی سورانی ، (1359-1324) متولد روستای یانچشمه در نزدیکی سد زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری از توابع بخش بن است که پس از مدتی به آبادان مهاجرت می‌کند.

در جریان تازش عراق به ایران، پس از سقوط خرمشهر، ارتش عراق تصمیم گرفت که آبادان را نیز اشغال کند و به همین دلیل، این شهر را محاصره و از سمت کوی ذوالفقاری به سمت شهر حمله کرد. این بخش از شهر، دور از مرکز آبادان بود و با توجه به درگیریهای فراوان، نیروهای زیادی در آنجا نبود تا آن که دریاقلی سورانی ـ که یک اوراقچی ذوالفقاری بود ـ متوجه شد و با دوچرخه به سمت شهر حرکت کرد تا مسئولان سپاه را خبر کند و همان طور که رکاب می زد، فریادکنان مردم را به سمت ذوالفقاری هدایت کرد. مردم نیز با شنیدن فریادهای التماس گونه او از خانه‌ها بیرون آمدند و با هر چه در دست داشتند، از چوب و چاقو و بیل و کلنگ به سمت ذوالفقاری حرکت کردند. در همین هنگام، دریاقلی که دوچرخه‌اش پنچر شد، دید که دیگر قادر به حرکت نیست، بنابراین پیاده شده و با دویدن، خود را به سپاه آبادان رساند و موضوع را به فرماندهی سپاه گفت و نیروهای سپاه و بسیج هم سریع به سمت ذوالفقاری حرکت کرده و از سقوط آبادان جلوگیری کردند.

سورانی سپس پیاده به سمت مقر هنگ ژاندامری دویده و نیروهای خودی را از حمله عراقی‌ها آگاه می‌سازد. وی در کشاکش این ماجرا بر اثر ترکش خمپاره مجروح شد و در راه پشت جبه در قطار درگذشت.

با مقاومت مردم، نیروهای عراقی در تصرف آبادان ناکام مانده و مجبور به عقب نشینی شدند. در صورت سقوط آبادان ارتش عراق توان یورش به شیراز را پیدا می‌کرد.

سورانی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌است

 

 

 


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ