گلبرگ 19 : کدام رابطه؟
برای شناخت زشتی و زیبایی چهره و لباسمان به «آینه» نگاه میکنیم.
زیبایی و زشتی اخلاق و خصلتها و عملهای خود را در کدام آینه بنگریم؟
رابطهی ما با خودمان، رابطهی یک تاجر است با سرمایهاش، رابطهی یک کشاورز با زمین و زراعتش، رابطهی یک باغبان با گلها و درختهایش، رابطهی یک دانشآموز با درسها و نمرهها و کارنامهاش.
آیا سود میبریم یا زیان، گل میپروریم یا خار؟
میروییم یا میپژمریم؟
کارنامهی ما «قبولی» است یا «ردّ»؟
گلبرگ 20 : حیای مریم
زنان خوب، میراثدار عفاف فاطمه و حیای مریماند، دریغا که بازیچهی هوس شوند و به ویروس گناه آلوده گردند.
دزدان ایمان و غارتگران شرف در کمیناند و کوچه و خیابان، شکارگاه صیادان است.
گوهر عفت و نجابت، کم ارزشتر از طلا و پول و محصول باغ و وسایل خانه نیست.
کسی که مراقبت سرمایههای ارزشمند خود نباشد، اگر غارت شد و مورد دستبرد قرار گرفت، باید خودش را ملامت کند.
گلبرگ 21 : نیش نگاه مسموم
آنکه خود را در معرض دید و تماشای نگاههای مسموم و چشمهای ناپاک قرار دهد و به دلبری و جلوهگری بپردازد، همیشه برندهی این بازی نیست!
روزهای ندامت هم در پیش است.
هر که خود را با سپر حجاب مصون نسازد، از زهر نگاهها و نیش پشههای شهوت در امان نخواهد بود.
گاهی زهر و مسمومیت این نگاهها تا آخر عمر، در وجود انسان میماند و هیچ پادزهری آن را درمان نمیکند.
گلبرگ 22 : پشت دیوار ندامت
آنکه «کودک عفاف» را جلوی صدها گرگ گرسنه میبرد و به تماشا میگذارد،
آنکه «یوسف زیبایی» را به چند سکه تقلبی و بدلی میفروشد،
آنکه بدون «لباس تقوا» به صحنهی شعلهور گناه میرود،
روزی هم پشت دیوار ندامت مینشیند و اشک ندامت بر دامن حسرت میریزد،
سرانجام هم در آخرت، در آتش بیپروایی و بیتقوایی خود خواهد سوخت.
آیا دیدن این همه طعمههای تباه شده و پشیمان کافی نیست که دیگران این راه را دوباره تجربه نکنند؟!
گلبرگ 23 : همسو و همسان با الگو
به خود میبالیم که محبت زهرا علیها السلام در دل داریم و افتخار ما عشق به زینب کبری است.
این محبت اهل بیت علیهم السلام باید خود را در زوایای زندگی ما نشان دهد.
شباهت ما و این دو الگو در چیست؟
اگر عفت و عبادت و حیای فاطمی و صبر و شجاعت و وفای زینبی در ما نباشد، چگونه ثابت کنیم که شیعهی زهرا و پیرو زینبیم؟ ... آیا ادعای خالی را از ما میپذیرند؟
بکوشیم با اسوههای کرامت و نجابت همسو شویم.