سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد خداوند در روز قیامت و آن که [از دیگران] به خدا نزدیکتر است ، پیشوای دادگر است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 100 اردیبهشت 15 , ساعت 5:38 عصر

یادداشت_کوتاه

 موضوع: اسوه نیکو!

? فتح‌الله پریشان

سالروز ضربت خوردن و ایام شهادت امام اول شیعیان جهان، مناسب‌ترین زمان برای بازخوانی بخشی از انبوه خوبی‌ها و فضایل حضرت علی(ع) به‌عنوان الگو و اسوه زندگی در همه زمان‌هاست.
در دنیای امروز که معنویت، گمشده بشریت است؛ همه کمالات را می‌توان از سرچشمه ناب وجود ذی‌جود علی علیه‌السلام سراغ گرفت و بدان‌ها اقتدا کرد و به نسل‌های عصر حاضر شناساند.
 به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «هیچ‌کس نمی‌تواند خودش را با علی مقایسه کند؛ اما همه می‌توانند به سمت آن قلّه حرکت کنند. امیرالمؤمنین شاخص است». (1380/01/01)

حال از این الگو چه درس‌هایی برای امروز می‌توان گرفت؟

نخستین نیاز ما، اصلاح روابط چهارگانه ما با خدا، خود، همنوع و محیط است. امام علی در بازگشت به‌سوی خدا و معنویت و پالایش روح از خودخواهی و بداندیشی، اسوه است.

 حضور فعال و مستمر در تمام صحنه‌‏های زندگی اجتماعی، درس دیگری از سلوک امام علی علیه‌السلام است.

 خیرخواهی و مصلحت‌‏اندیشی برای نظام اسلامی مهم‌‏تر از اصل حضور در صحنه‏‌های اجتماع، درس دیگری است که ایشان به ما آموخته‏‌اند. اگر همین درس امروز در آستانه انتخابات موردتوجه باشد، بسیاری از اتهام‌ها و بی‌انصافی‌ها به‌ویژه درباره نظام اسلامی رخت برمی‌بندد.

رعایت بیت‌‏المال و دل نبستن به چرب و شیرین دنیا را می‌‏توان برجسته‏‌ترین فصل کتاب زندگی اجتماعی آن حضرت نامید که مسئولان و زمامداران به آموختن آن از همه محتاج‏‌ترند.

مردم‌‏گرایی و هم‌نشینی با پابرهنه‌‏ها را نیز باید از مولود کعبه آموخت و سفارش همیشگی او را نباید فراموش کرد که می‏‌فرمود، همواره «دشمن ستمگر و یاور ستمدیدگان باشید» و صدها درس دیگر... چه اسوه نیکویی!                          

#شب_قدر
#ثامن
#روشنگری 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ