سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صبح و شب در فراگیری دانش بودن، نزد خدا برتر از جهاد در راه خدای است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 

7

چهارشنبه 91 اردیبهشت 20 , ساعت 7:19 صبح
 
 


نتیجه و ماهیت انتخابات مجلس ایران


پایگاه اینترنتی «فایننشال‌تایمز» 7 می‌2011 (18اردیبهشت) در مقاله‌ای به نتیجه انتخابات مجلس پرداخت و نوشت:...

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی «فایننشال‌تایمز» 7 می‌2011 (18اردیبهشت) در مقاله‌ای به نتیجه انتخابات مجلس پرداخت و نوشت: کشمکش قدرت میان اصول‌گرایان ایران پس از پیروزی منتقدان احمدی‌نژاد در دور دوم انتخابات مجلس، تشدید خواهد شد. دور دوم انتخابات پارلمانی امسال روز جمعه به‌منظور انتخاب 65 کرسی باقی‌مانده برگزار شد. با وجود این، مشخص نیست که دقیقاً رئیس‌جمهور ایران تا چه میزان از حمایت مجلس جدید برخوردار خواهد بود. بسیاری از طرفداران او وابستگی خود را در مبارزات انتخاباتی پنهان کردند تا بتوانند از نهادهای بررسی صلاحیت، تأییدیه بگیرند. انتخابات ماه مارس مجلس، نخستین انتخابات از زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال 2009 بود.

در ادامه مقاله آمده است: رهبران ایران امیدوار بودند از این انتخابات به‌منظور اثبات اتحاد، آن‌هم در زمان فشار بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند. با وجود این، این انتخابات در مقابل، میزان تنش‌های سیاسی داخلی را تشدید کرد که برخی نگرانند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده تشدید شود. علی مطهری و احمد توکلی که برای نخستین‌بار رئیس‌جمهور را در ماه مارس به مجلس فراخواندند، از جمله برندگان در حوزه انتخابیه تهران بودند. در حوزه‌های انتخابیه خارج از پایتخت، نامزدهایی که مدعی بودند مستقل هستند، کرسی‌های بیشتری را در مقایسه با گروه‌های مخالف احمدی‌نژاد کسب کردند. یک روزنامه نزدیک به رئیس‌جمهور از پیروزی این نامزدهای مستقل ابراز خرسندی کرد. در واقع، آن‌ها در تعیین توازن قدرت در مجلس نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: مجلس کنونی ایران که تحت تسلط نیروهای مخالف رئیس‌جمهور است، یکشنبه در نخستین نشست پس از انتخابات دور دوم، به طور جدی از دولت آقای احمدی‌نژاد انتقاد کرد. پارلمان ایران حداقل دو شکایت علیه دولت به قوه قضائیه فرستاد که یکی از آن‌ها در مورد «آسیب‌های غیرقابل جبران» به اقتصاد کشور از طریق نقض قوانین تبادل خارجی آن‌هم در زمان مواجهه کشور با تحریم‌های متعدد است.

تحلیل‌: اگرچه این پایگاه اینترنتی سعی دارد در این مقاله راهیابی برخی افراد را به مجلس نهم، تشدید بیشتر اختلاف بین دولت و مجلس ارزیابی کند و آن را تشدید تنش‌های داخلی بنامد؛ ولی واقعیت این است که اختلاف‌نظر بین دو قوه بر سر مسائل داخلی و خارجی امری رایج و طبیعی است که در همه کشورها نیز وجود دارد؛ اما درعین‌حال باید هم به نمایندگان و هم به دولتی‌ها تذکر داد که نباید اختلاف‌نظر این دو، گاه حالت لج و لج‌بازی به خود بگیرد و سبب سوءاستفاده دشمنان گردد و درنتیجه کشور و مردم در این بین متضرر شوند و فرصت خدمت به کشور و ملت از دست برود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ