سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریف‏ترین بى‏نیازى ، وانهادن آرزوهاست . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 تیر 27 , ساعت 2:56 عصر
 


استقبال بنی صدر از مواضع تاجزاده


مواضع مصطفی تاج زاده از متهمین حوادث پس از انتخابات با استقبال بنی صدر رییس جمهور مخلوع و حامی جریان سبز مواجه شد.

بنی صدر تاج زاده را فردی هنرمند خواند که به اشتباهات خود اعتراف می کند وی مراتب تقدیر و ستایش خود از تاج زاده را  مطرح کرد.شایان ذکر است تاج زاده با نقد مواضع حضرت امام خمینی (ره) گستاخانه با نام خط امام با الفاظ بی ادبانه ای مدعی شده بود اگر امام خمینی زنده بود معلوم نبود با توجه به عنصر مصلحت قانون اساسی سال1358  را تصویب می کرد.

  تاج زاده مدعی شد:خطای ما این بود که در مقابل برخی رفتارهای دادگاه های انقلاب ( در اوایل انقلاب ) موضع نگرفتیم.تاج زاده حتی در قامت یک نظریه پرداز فضل خود را این گونه بیان کرده است که :بزرگترین خطای ما تعمیم مناسبات سیاسی در عصر “عصمت” به عصر “غیبت” بود.


یکشنبه 89 تیر 27 , ساعت 2:53 عصر
 

شجره طیبه انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی تاکنون با آفات، آسیب ها و  فتنه های بزرگ و متعددی مواجه بوده است. کنکاش در سیر تاریخی و تحولی این فتنه ها، بررسی عاملان و همچنین واکاوی اهداف و انگیزه های صحنه گردانان آنها ضمن اینکه می تواند پرتوی بر برخی زوایای این فتنه ها بیفکند، شاخصی نیز برای شناخت و تمییزتحرکات فتنه انگیز و رصد تحولات فتنه گران جدید در اختیار مخاطبان قرار دهد.

پیروزی انقلاب اسلامی و به تبع آن تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران مساوی و مرادف بود با از بین رفتن مطامع و منافع رنگارنگ بیگانگان بویژه آمریکا در ایران و منطقه مهم و راهبردی خاورمیانه که آمریکایی ها نقش ژاندارمی و حفاظت از منافع منطقه ای خودشان را به ایران سپرده بودند. همین امر انگیزه کافی در اختیار غرب می گذاشت که دفتری قطور از فتنه ها، توطئه ها و طراحی های براندازانه برای ساقط کردن نظام نوپای جمهوری اسلامی را ورق بزند. از حمله مستقیم نظامی و طراحی کودتا های مختلف گرفته تا تجزیه طلبی های چهار سوی ایران، از تحریک صدام معدوم برای هجوم وحشیانه و همه جانبه به سرزمین ایران تا تجهیز و تحریک ضد انقلابیون و منافقین به ترور و آشوب های خیابانی در دهه های پرآشوب 60 تا تداوم این فتنه گری ها در فازهای دیگری چون تحریم های اقتصادی، تحریم های راهبردی و صنعتی،گشودن جبهه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و فتنه 88 ، نمونه هایی از اقدامات دشمنان برای به زیر کشیدن انقلاب و نظام بوده است.

هرکدام از این فتنه گری ها و توطئه ها به لحاظ دقت در برنامه ریزی ها، حجم سرمایه ها ونیروهای به کار گرفته در این فتنه ها و همچنین قساوت و جدیت دشمنان برای عملیاتی کردن هر کدام از این    توطئه ها، از این ظرفیت برخوردار بود که کشور را – بویژه در دهه 60 و نظر به تازه تأسیس بودن نظام و عدم تثبیت و تحکیم زیر ساخت های اقتصادی، دفاعی و امنیتی – به شکست و سقوط بکشاند. اما ایران اسلامی به دلیل مزیت های راهبردی چون حضور همیشگی مردم در عرصه های دفاع از انقلاب و نظام اسلامی ، محوریت معنویت و اتکال به خداوند متعال و درایت و مدیریت داهیانه امام و رهبری توانست همه آن توطئه ها را پشت سر بگذارد و وارد دهه چهارم عمر پربرکت خود گردد.

مرور مجدد به این فهرست و بررسی جوانب مختلف این حوادث طراحی شده ، دو نکته مهم را پیش روی دلسوزان و حافظان نظام قرار می دهد:

1- عاملان حوادث خصومت آمیز علیه ایران در یک نقطه مهم به هم می رسند. در واقع طراح و صحنه گردان اصلی تمام این حوادث یکی است و آن آمریکا و مراکز مطالعاتی و جاسوسی آن است.

2- هدف تمام این فتنه ها و توطئه ها علیه جمهوری اسلامی هم یکی است و آن « براندازی نظام» اسلامی در صورت توان و به عنوان هدف غایی و حداکثری است و در صورت ناتوانی پیگیری هدف حداقلی، یعنی تغییر رفتار نظام اسلامی ایران به گونه ای که منافع و به ویژه ابهت ابرقدرتی آمریکا را زیر سؤال نبرد.

اما این فتنه ها و توطئه ها در دو نکته دیگر نیز تشابه داشته و دارند: ابزار و افرادی که برای اجرای نسخه داخلی این توطئه ها در نظر گرفته شده‌اند و دیگری چگونگی مقابله با آنها است که در درون نظام طراحی ، مدیریت و اجرا شده و به فضل الهی تاکنون موفقیت آمیز بوده است.

 در همه فتنه ها و توطئه ها علیه جمهوری اسلامی ایران دولایه برای طراحی واجرا وجود دارد؛ غالبا برنامه ریزی، طراحی، و اتاق فکر دشمنی با نظام با فتنه گران خارجی و در رأس آنها آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی بوده است که در برخی موارد چون برنامه هسته ای ایران توانسته اند با تطمیع ها و تهدیدها دیگر کشورهای غربی و اروپایی و کشورهای ضعیف جهان سوم را با خود همراه نمایند. اما لایه اجرایی و دست دوم فتنه ها معمولا از عناصر واداده داخلی انتخاب می شوند. این عناصر داخلی چند ویژگی مهم دارند که آنها را در معرض گزینش دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی خارجی برای جذب قرار می دهند: اولا این افراد دارای سابقه انقلابی و مبارزاتی هستند و توانایی جلب نظر و توجه مردم را به همین دلیل دارند. ثانیا به رغم تظاهر به انقلابی گری، به لحاظ شخصیتی ، افرادی واداده و دلباخته غرب و فرهنگ غربی هستند و کعبه آمال خود را در ناکجا آبادهای بشری و غربی جستجو می نمایند. ثالثا به لحاظ روان شناختی فردی، اشخاصی سست عنصر، سست ایمان و بی اعتقاد به حکومت اسلامی هستند و به راحتی در بزنگاهها مسیر خود را به سمت غرب کج می نمایند. مطالعه تطبیقی این ویژگی ها در عناصر داخلی که از دهه 60  تاکنون ابزار دست طراحان خارجی در فتنه ها، توطئه ها و دشمنی ها با انقلاب شده اند، نشان می‌دهد که افرادی چون بازرگان ، بنی صدر، قطب زاده، گروهک منافقین و فرقانی ها، مراجع بی بصیرتی چون شریعتمداری و منتظری و در فتنه های اخیر کروبی و موسوی و برخی از سران دوم خردادی چون مهاجرانی و کدیور ...از همین نقاط آسیب پذیری داشته اند . بر همین اساس می توان برای فتنه های خرداد 60، تیر 78 و خرداد 88 این وجوه تشابه را قائل شد. به اذعان اسناد بدست آمده و اعترافات صریح دستگیرشدگان  هر سه فتنه، اتاق فکر هر سه فتنه به سازمانهای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا منتهی می شود و نیروهای داخلی اجرا کننده از عناصر واداده انقلابی سابق تشکیل می شوند که از عملکرد گذشته خود نادم و پشیمان هستند.

اما در خصوص چگونگی مهار و مدیریت این بحران ها از زمان امام  خمینی (ره) تازمان زعامت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (‌مدظله العالی) نیز تشابهی در این توطئه ها و فتنه ها مشاهده می شود. مدیریت ولایی و رهبری الهی امام و مقام معظم رهبری در خنثی سازی فتنه ها و شناخت ابعاد و زوایای پنهان آن از امدادهای غیبی الهی به این نظام می باشد. شناخت  دگردیسی فکری و سیاسی منافقین در دهه 60 و معرفی آنها به جامعه جز از امام خمینی (ره) و شاگردان با بصیرت ایشان چون شهید مطهری و شهید بهشتی از کسی بر نمی آمد. شناخت تغییر جهت فکری برخی افراطی های دوم خرداد در سال 78 و معرفی آنها به جامعه و صبر و مقاومت در برابر زیاده خواهی و ظلم های آنان تا مرز تنویر چهره آنها برای افکار عمومی و برخورد جدی و قاطعانه با سران فتنه عمیق 88 که قصد برهم زدن خطوط قرمز نظام را داشتند، جز از رهبری آگاه چون امام خامنه ای ساخته نبود.

از همین روی است که فتنه گران همواره نوک تیز پیکان حملات خود را به سمت جایگاه ولایت فقیه و رهبری نظام گرفته اند و تلاش می کنند با تخریب این جایگاه مقابل تشخیص درست و عملکرد صحیح آن بایستند و به قول «‌هنری پرکت» مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در زمان کلینتون آن را «سوار بر کشتی تردید» نمایند تا به زعم باطل خود بین مردم و ولایت گسست و فاصله بیاندازند. غافل از اینکه اعتقاد به ولایت فقیه علاوه بر ابتنای به استدلالات عقلایی ،‌پیوند عمیق عاطفی، روحی و الهی بین ولی فقیه و مردم است که دشمنان ماده گرای غربی توان استنباط آن را ندارند./ ?


شنبه 89 فروردین 7 , ساعت 11:26 صبح
پیش از آغاز مراسم جشن جهانی نوروز؛
تهران ـ پیش از آغاز مراسم جشن جهانی نوروز، روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در کاخ سعد آباد تهران با هم دیدار کردند.

شنبه 89 فروردین 7 , ساعت 11:22 صبح
  
 

وبلاگ "بصائر "
سال 1388 پایان ندارد


در بین سال‌های انقلاب، سال 1388 چه شبیه است به این ویژگی روز عاشورا، چه عجیب تمام وقایع سال‌های گذشته تکرار شد، با تمام جزییات، با تمام حماسه‌ها و زیبایی‌ها، با تمام سختی‌ها و شب‌نخوابی‌ها، و با تمام خون دل‌ها و دلهره‌ها، اما چه جلایی به دل‌های دلسوزان داد و چه دماری از کوردلال درآورد.

 جواد جلالی نویسنده وبلاگ "بصائر "، مطلبی را با عنوان "سال 1388 پایان ندارد " در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش در این مطلب آمده است:

گاهی که در مورد نهضت امام حسین علیه السلام صحبت به میان می‌آمد، برای روز عاشورا از یک تمثیلی استفاده می‌کردم و عاشورا را به ویترینی از تمام خوبی‌ها و بدی‌های کل تاریخ بشریت از ازل تا ابد تشبیه می‌کردم.

مگر نه این است که صاحب یک فروشگاه با اینکه صدها نوع کالا در انبارش دارد، نمونه‌ای از تمام جنس‌های مرغوب و غیر آن را در ویترینش برای نمایش می‌گذارد، خداوند هم نمونه‌ای از بهترین انسان‌ها و بهترین اعمال را به صحنه روز عاشورا آورده است و در جبهه مقابل نیز نمونه‌ای از پست‌ترین خلایق و زشت ترین اعمال چیده شده است.

شاید رمز جمله "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا " در همین باشد.چرا که عاشورا در کل تاریخ جریان دارد.

در بین سال‌های انقلاب، سال 1388 چه شبیه است به این ویژگی روز عاشورا، چه عجیب تمام وقایع سال‌های گذشته تکرار شد، با تمام جزییات، با تمام حماسه‌ها و زیبایی‌ها، با تمام سختی‌ها و شب‌نخوابی‌ها، و با تمام خون دل‌ها و دلهره‌ها، اما چه جلایی به دل‌های دلسوزان داد و چه دماری از کوردلال درآورد.

وصف شب‌های عملیات را شنیده بودیم ولی به چشم ندیده بودیم که دیدیم، مدتی بود که دل‌هایمان داشت می‌پوسید و دچار یکنواختی شده بودیم.

در ناخودآگاهمان می‌پرسیدیم: پس چه شد پویایی انقلاب؟ مگر انقلاب به معنی زیر و رو شدن نیست؟ انقلابی که در آن انقلابی نباشد دیگر انقلاب نیست.

گاهی می‌گفتیم نکند که دیگر باید نام انقلاب را از پیشوند شناسنامه کشورمان برداریم. مثلاً به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بگوییم سپاه پاسداران کشور اسلامی!

ولی امسال به ما نشان داد که انقلاب همان انقلاب و دشمنان ما همان دشمنان و منافقان همان منافقان، البته پیچیده‌تر و مخفی‌تر و خبیث‌تر.

امسال به ما نشان داد که سپاه همان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. و همچنان همه سردمداران کفر را کلافه کرده است.

هنوز هم بسیجی‌ها تعیین کننده‌اند و هنوز هم نیروهای امنیتی ما سربازان گمنام امام زمان (عج) هستند.

مگر امسال خود امام زمان (عج) در شب آغاز امامتش مهر تاییدی بر این مطلب نگذاشت؟ امسال بود که با عنایت امام زمان (عج) عملیات شگفتی آفرین دستگیری ریگی، که آمریکایی‌ها فقط در صحنه‌های هالیوودی شان آن را اجرا می‌کنند، با موفقیت انجام شد.

انقلاب ما امسال نو شد و به روز شد و ما را به روز کرد. همه‌مان را بیدار کرد که:

ای به امید کسان خفته! ز خود یاد آرید

تشنه‌کامان غنیمت! ز احد یاد آرید

 

گر چه مرحب سپر انداخته، خیبر باقی است

بت مگویید شکستیم، که بتگر باقی است

 

ره دراز است، مگویید که منزل دیدیم

نیست، این پشت نهنگ است که ساحل دیدیم

 

ره دراز است، سبک ‌تر بشتابیم، ای قوم!

خصم بیدار است، یک چشمه نخوابیم، ای قوم!

 

نه بنوشیم از این رود، که زهرآلوده است

غوطه باید زد و بگذشت که پل فرسوده است

 

وای اگر قصه ما عبرت تاریخ شود

خیمه قافله را دشنه ما میخ شود

 

خیمه بگذار و برو، بادیه توفان‌جوش است

کوه، آتش به جگر دارد اگر خاموش است

 

فتنه می‌بارد و سنگین، ز در و دیوارش

هر که اینجا خفت، سیلاب کند بیدارش


پنج شنبه 88 اسفند 27 , ساعت 7:39 صبح

2فروردین سالروز شهادت سردار رشید لشگر اسلام شهید اصغر قجاوند (جانشین اطلاعات نیروی زمینی سپاه ) را گرامی میداریم

 

همچنین ایام ،سالروز  شهادت گروهبانیکم شهید عباسعلی خلجی-سربازان شهید یدالله قجاوند -حسین قجاوند و علی قجاوند است

یادو خاطره شهدای روستای سردار پرور و شهید داده ی بتلیجه  را گرامی میداریم   


چهارشنبه 88 اسفند 26 , ساعت 1:42 عصر

عید نوروز[*]

 


ارزشها و ضد ارزشهاى

اعیاد چهار نوع است

نظافت و خانه تکانى

غسل عید

نماز عید

نظافت و لباس تمیز

دید و باز دید

هدیه و عیدى

توجه به قرآن

دعا

روزه گرفتن

زیارت اهل قبور



ارزشها و ضد ارزشهاى

نوروز روز نو، روز تازه و روز جدیدى است اول فروردین، روز نو سال جدید آغاز مى گردد و کهنگى سال قبل که با سرما، خستگى و تکرار کارها و روزها همراه بوده، با نوروز به روز نو و سال جدید که طراوت طبیعت آن را ترو تازه ساخته تبدیل مى گردد. این روز براى بسیارى از ملتها روز عید محسوب مى شود. عید به معنى بازگشت است که از ریشه «عود» گرفته شده است.

به گفته راغب اصفهانى [1] عید به معناى بازگشت به وضعیت مطلوب گذشته است و به روزهاى سرور و شادى نیز گفته مى شود.

عید یکى از بزرگترین و مهیج ترین مظاهر حیات اجتماعى یک ملت است.

با ما باشید تا پیرامون عید بیشتر بدانید.


اعیاد چهار نوع است

اول، اعیاد دینى مانند عید فطر و عید قربان که مسلمانان جهان این روزها را عید مى گیرند.

دوم، اعیاد مذهبى مانند عید غدیر و عید نیمه شعبان که شیعیان جشن مى گیرند.

سوم، اعیاد ملى مانند روز آزادى و استقلال برخى از ملتها از چنگ استعمار.

چهارم، عید طبیعى و تکوینى مانند عید نوروز که در آغاز بهار و سال نو مطرح مى شود.

در اسلام روزهایى به عنوان عید اعلام گردیده است که مهمترین آنها عبارتند از: اول شوال (عید فطر)، دهم ذیالحجه (عید قربان)، هیجدهم ذى الحجه (عید غدیر)، بیست و هفت رجب (روز مبعث) و جمعه و تمام این روزها به نوعى بازگشت به خویشتن و احساس مسوولیت و به انگیزه تحول و انقلاب درونى است نه صرف شادى و شادمانى.

بنابراین عید نه جامه رنگارنگ پوشیدن است که این عید کودکان است. نه شربت و شیرینى و غذاهاى متنوع خوردن است که این عید شکمبارگان است. نه به سیاحت و تفرج بى محتوى پرداختن است که این عید ولگردان است. نه بى بندوبارى و هرزگى و عیاشى کردن است که این عید بوالهوسان است. نه قاه قاه خندیدن و همدیگر را به مسخره گرفتن است که این عید غافلان است و نه سبزه رویاندن و سفره هفت سین چیدن و آتش بازى کردن است که این عید خرافه پرستان است.

هیچ کدام از اینها مفهوم عید از دیدگاه اسلام نیست که عید اسلامى براى موفقیت در راه انجام وظیفه و تطهیر نفس و تصفیه جان از ناپاکیها و تمرین صبر و استقامت و شکستن غرور و خودخواهى است.

و اگر بخواهیم عید نوروز براى ما یک عید واقعى باشد باید به ارزشهاى اسلامى این عید که در سایه تعالیم اسلامى رنگ دینى پیدا کرده توجه نموده و از ضد ارزشهاى عید که احیاى ارزشهاى جاهلى و از سنتهاى دوران آتش پرستى است دورى نماییم در این جا مرورى داریم به ارزشها و ضد ارزشهاى عید نوروز.


نظافت و خانه تکانى

از ارزشهاى عید نوروز نظافت و خانه تکانى است که مردم قبل از رسیدن سال نو تحولى در زندگى خود ایجاد مى کنند و با خرید لباس نو تغییر ظواهر زندگى نشاط خاصى را به زندگى خود مى دهند.


غسل عید

از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: در نوروز غسل کن و تمیزترین لباسهاى خود را بپوش و به بهترین عطر خود را خوشبو کن و این روز را روزه بگیر. [2]

و به استناد این دستور بسیارى از فقها همچون: مرحوم نائینى، صاحب جواهر، آیت الله حکیم و امام خمینى(ره) غسل روز عید نوروز را به عنوان یک تکلیف مستحبى و یک دستور اخلاقى و بهداشتى مورد توصیه قرار داده‏اند. [3]


نماز عید

شیخ طوسى(ره) فرموده است: نماز ظهر و عصر روز نوروز را که خواندى چهار رکعت نماز با دو سلام (دو رکعت دو رکعت) مى خوانى رکعت اول پس از حمد ده بار سوره «قدر» رکعت دوم پس از حمد ده بار سوره «کافرون» رکعت سوم پس از حمد ده بار سوره «توحید» رکعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق» (معوذتین). و در پایان نماز سجده شکر بجاآور و در آن دعاکن تا خداوند گناهان 50 ساله ات را ببخشد. [4]


نظافت و لباس تمیز

نظافت و رعایت بهداشت و نیز پوشیدن لباس تمیز و استفاده از عطر و بوى خوش در صورت امکان از وظایف اخلاقى و اجتماعى نوروز است. از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک». [5]

تمیزترین لباست را بپوش و با بهترین عطرت خود را خوشبوى ساز.


دید و باز دید

یکى از ارزشهاى عید نوروز دیدوبازدید از بستگان، دوستان، همسایگان و بزرگان شهر و روستااست و دیدار جمعى از مصیبت دیدگان در سال گذشته.

در این دیدوبازدیدها از غمها و مشکلات یکدیگر آشنا مى شوند. چه بسیار کدورتهایى که در این ایام با نگاهى دوباره فرو مى ریزد و به عشق و محبت مبدل مى گردد و به قول حافظ:

درخت دوستى بنشان که کام دل به بارآرد نهال دشمنى برکن که رنج بى شمارآرد

در این رابطه امام خمینى(ره) در یک سفارشى مى فرمودند: در ایام نوروز به مریضخانه ها بروید و احوال اینها را بپرسید. [6]


هدیه و عیدى

هدیه و عیدى دادن از رسوم معمول عیدهاست و در میان مردم معمول بوده است. در روایتى آمده است که شخصى هدیه اى براى امام على(ع) آورد و عرض کرد: این هدیه به مناسبت نوروز است. حضرت فرمود: «نیروزناکل یوم»؛ هر روز براى ما نوروز و روز نوى است.

اى خواجه چه جویى زشب قدر نشانى هرشب شب قدر است اگر قدر بدانى

آقاى رحیمیان در کتاب سایه آفتاب مى نویسد: در روز عید نوروز به خدمت امام خمینى(ره) رسیدیم. حضرت امام با نشاطتر از روزهاى گذشته و متبسم و با قباى نو وارد شدند و به افراد حاضر چندبار «مبارک باشد.» گفتند. سپس خودشان سراغ سکه هاى یک ریالى را گرفتند و در کف دست قرار دادند. افراد حاضر نیز بعد از دست بوسى هر کدام چند عدد برداشتند. مشابه این برنامه در نوروز سالهاى دیگر نیز تکرار مى شد. [7]

منتهى در این باب مى بایست از افراط و تفریط و اجحاف و تکلف خوددارى شود و شرایط اقتصادى افراد و جامعه اسلامى باید مورد توجه قرار گیرد. [8]


توجه به قرآن

حضور قرآن به صورت ثابت و گسترده در آداب اجتماعى نوروز به گونه اى که قرآن این کتاب آسمانى مسلمانان، امروز جزو یکى از ارکان سفره عید است و نیز قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعات تحویل سال از جمله آداب سال تحویل است.


دعا

براى روز اول سال، دعا و درخواست خیر وبرکت، موفقیت و سعادت و بالاخره تقاضاى تعالى و رشد فضایل انسانى از جمله آداب این روز مقرر گردیده است.

علامه مجلسى(ره) خواندن این دعا را در نوروز مناسب دانسته است:

«اللهم هذه سنه جدیده و انت ملک قدیم اسإلک خیرها و خیرمافیها و اعوذبک من شرها و شرمافیها و استلفیک موونتها و شغلها یا ذالجلال و الاکرام.»

بارالها! این سال جدید است و تو خدایى ازلى و قدیم هستى. خیر این سال و خیر آنچه را در این سال پیش مى‏آید، از تو خواستارم و از شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناه مى برم...

محدث قمى رضوان الله علیه براى هنگام تحویل و لحظه حلول سال جدید این دعا را از برخى بزرگان نقل کرده است:

«یا محول الحول والاحوال حول حالنا الى احسن الحال». [9]


روزه گرفتن

روزه گرفتن در عید نوروز یکى دیگر از دستورهاى اسلامى مطلوب و مستحب در این روز است. امام صادق(ع) با عبارت «تکون ذلک الیوم صائما» آن را [10] بیان داشته است. امام خمینى(ره) و سید محمد کاظم یزدى و بسیارى از فقهایى که برکتابهاى آنان حاشیه نوشته اند، روزه گرفتن مستحبى نوروز را مورد سفارش و تإیید قرار داده‏اند. [11]


زیارت اهل قبور

رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهاى سال نو و نیز برگزارى مراسم تحویل سال در کنار قبور شهدإ از دیگر آداب دینى نوروز است.

تشرف و حضور در اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه و برگزارى مراسم تحویل سال نو در آن مکانها نیز از جمله آداب نوروز مى باشد.

و بسیارى از ارزشهاى مثبت دیگر.

البته در حواشى این عید باستانى خرافاتى وجود دارد که باید زدوده شود. همچون مراسم چهارشنبه سورى و آتش افروزى، ترقه بازى، هفت سین، شب نشینى ها و تشکیل جلسات آلوده اى که بسیارى از مردم به بهانه شبهاى عید در عیش و نوش و بى خبرى به سر مى برند. جلساتى که در آن پر است از زمینه هاى گناه: اختلاط محرم و نامحرم. آن هم با شرایط مبتذل، پخش موسیقى هاى مبتذل، مسابقه خودنمایى و تفاخر در لباس و زینت، ریخت و پاش و اسرافکارى و بسیارى از ضد ارزشهایى که در این ایام مطرح مى شود.

در خاتمه لازم است به نکاتى چند توجه شود:

1. هر تشکیلاتى در پایان سال حساب کار خود را مى کند و به بررسى کم وکاستیها و ضعفها و قوتها مى پردازد. لازم است ماهم به حساب خود برسیم و یک بازنگرى همه جانبه به گذشته خویش داشته باشیم. شخصى در روز عید نوروز مى گفت: این روز را به شما تبریک و تسلیت مى گویم. تبریک به جهت فرصتى جدید که خدا به شما داده و تسلیت براى از دست دادن فرصتهایى که داشته‏اى.

2. باید از گذران عمر و زمان و طبیعت درس گرفت. طبیعت بیدار شد و فعالیتش را دوباره آغاز کرد آیا ماهم بیدارشدیم، آیا درماهم تحول ایجاد شد؟ خانه ها از گردوغبار و آلودگیها پاکسازى شد، آیا قلبهاى ما نیز از زنگارهاى گناه و رذایل اخلاقى پاکسازى شد...؟

3. باید توجه نمود که در سال جدید چه طرحى براى خودسازى خویش داریم؟

پى نوشتها:

[*]. ماهنامه فرهنگ کوثر.

[1]. مفردات راغب.

[2]. «روى المعلى بن خنیس عن الصادق(ع) فى یوم النیروز، قال: اذاکان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابک و تطیب بإطیب طیبک و تکون ذلک الیوم صائما... » (وسایل الشیعه، ج 8، ص 172 و ؛173 میزان الحکمه، ج 7، ص 133.)

[3]. تحریرالوسیله، ج 1، ص؛95 جواهر، ج‏5، ص‏41.

[4]. سى مقاله،رضااستادى،انتشارات اسلامى،ص‏376.

[5]. بحارالانوار، ج 56، ص 101.

[6]. صحیفه نور، ج 16، ص 80.

[7]. درسایه آفتاب، حسن رحیمیان، ص 228.

[8]. سى مقاله، ص 377.

[9]. همان؛ مفاتیح الجنان.

[10]. بحار، ج 56، ص 101.

[11]. تحریرالوسیله، ج 1، ص ؛288 العروه الوثقى، ص 277.
یکشنبه 88 بهمن 18 , ساعت 6:25 عصر

 اجرای برنامه ی میهمانی لاله هادر گلزار شهدای خلیلی؛تخماقلو و بسینان

 

سلام خدا بر شهیدان، بر انسانهاى آزاده و بزرگى که جان بر سر پیمان نهادند و در راه خدا از خود گذشتند و با این فداکارى، به برترین قله‌هاى انسانیت رسیدند و شیرینترین پاداش الهى را چشیدند: «فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قرة اعین»(270).

این دو مطلبى را که آقاى سرلشکر شهبازى گفتند، من تأیید مى‌کنم. هم بزرگداشت شهدا و هم مسأله‌ى زهد و برخورد درست با زخارف دنیوى را که نکته‌ى بسیار مهمى است و چیزى نیست که بشود با دو کلمه از آن گذشت. براى بزرگداشت شهدا اقدام کنید. این وظیفه‌ى ما و شماست. نام شهیدان سرافراز را زنده کنید؛ آن کسانى که عزیزترین و گرانقیمت‌ترین سرمایه‌ى خود را ایثار کردند.

قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد تجلیل از شهدا

همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر ودر بهار سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه ی میمانی لاله ها در روز پنجشنبه مورخه 15/11/1388با حضور  جمعی از فرهنگیان بسیجی در معیت مدیر کانون و ریاست ادا ره آموزش و پرورش منطقه بوئین میاندشت   در گلزار شهدای روستاههای خلیلی و تخماقلو و بسینان  برگزار شد در این برنامه فرهنگیان بسیجی ضمن غبارروبی و عطر افشانی قبور مطهر شهدا با آرمانهای حضرت امام (ره) و شهدا تجدید میثاق نمودند روستای خلیلی (5)شهید و روستای  تخماقلو 2شهید و روستای بسینان 4شهید تقدیم انقلاب نموده است. این سه روستا از روستاههای محروم دهستان کرچمبو شمالی از توابع شهرستان فریدن اصفهان می باشند.

 پروردگارا! دلهاى خانواده‌هاى شهدا، خانواده‌هاى جانبازان، خود جانبازان، مفقودین و خانواده‌هایشان را به فضل و رحمت خود آرامش و تسلى ببخش.

 

 این چندمین برنامه کانون بسیج فرهنگیان شهید باهنر بوئین میاندشت است که میمانی لاله را در سطح روستاههای محروم  منطقه برگزار می نماید .

 

روابط عمومی کانون بسیج فرهنگیان شهید باهنر بوئین میاندشت


یکشنبه 88 بهمن 4 , ساعت 3:5 عصر

بسمه تعالی



وصیت نامه شهید مطلب قجاوند

   







خدایا از ما راضی باش گرچه از
رحمت تو نا امید نیستم. اگر شبانه روز شکر گزار خدا باشیم باز هم کم است. بدانید
اسلام تنها راه نجات و سعادت است. همیشه به یاد خدا باشید و پشتیبان امام باشید.
یاد ابا عبد الله الحسین ( ع ) و شهداء را زنده بدارید. که راه سعادت است، از همه
کسانی که حقی بر گردن من دارند طلب بخشش می کنم و امیدوارم خداوند ما را بیامرزد.



و در آخر باز سفارش می کنم:
پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت نرسد . 




والسلام علیکم



مطلب قجاوند

پنج شنبه 88 دی 3 , ساعت 7:45 صبح

علی فصیحی در سال 1344 در تهران صاحب پسری شد که نام او را جعفر گذاشت .جعفر تحصیلاتش را تا جایی که تقدیر به او اجازه می‌داد، ادامه داد و توانست تا کلاس اول راهنمایی درس بخواند او که نوجوانی مؤمن و متدین بود به مسجد و مطالعه علاقه وافری داشت با اخلاقی شایسته و نیکو با اطرافیانش رفتار می‌کرد و همیشه مورد تمجید دیگران قرار می‌گرفت با آغاز انقلاب همپای مردم غیور و انقلابی دیگر اعلامیه‌های امام (ره) را پخش می کرد و خالصانه در راهپیمائیها شرکت می‌نمود تا اینکه در تاریخ 22/11/1357 در سن 13 سالگی در تهران نو هدف گلوله‌ی مزدوران رژیم قرار گرفت و به شهادت رسید. مزار مطهر او در بهشت زهرا (س)‌قرار دارد. نامبرده نوه ی حاج آخوند بتلیجه ای می باشد


پنج شنبه 88 دی 3 , ساعت 7:32 صبح


     


بسم الله الرحیم الرحیم


وصیت نامه هنرجوی شهید اسلام احمد خلجی



مرگ پلی است بین جهان ماده و عالم معنوی دیگری که آخرت نامیده می شود.


اذن للذین یقاتلون به انهم ظلمو و ان الله علی نصرهم لقدیر اجازه داده شد به کسانی که به آنها ظلم و تعدی شده بجنگند با کافران و خداوند بر پیروزی و نصرت آنها قادر و تواناست .



با سلام و درود به پیشگاه آقا امام زمان ( عج ) و نائب بر حقش خمینی بت شکن و با سلام و درود به پدر و مادر و برادران عزیزم و به تمام بستگان .


خداوند ما را به این دنیا فرستاد تا بتوانیم در این جهان امتحان بدهیم ، اگر کسی در این امتحان موفق شد و از گناهان خود دوری کرد وگوش به هوای نفس درون خود نداد عاقبت خوبی خواهد داشت و خدا او را مورد توجه قرار خواهد داد . اما اگر از گناهان دوری نکرد و پیروی از هوای نفس خود کرد خدا رحمتش را از او قطع خواهد کرد و او را .....نخواهد داشت و اگر خدا رحمتش را از برای انسانی قطع کرد وای به حالش . مؤمنان از مرگ و مردن و از شهادت در راه خدا نمی ترسند و لی کافران و منافقان و مشرکان همة اینها می ترسند . خداوندا من دوست دارم جان خود را در راه تو بدهم یعنی شهید شوم ، خدایا من مرگ با عزت را می خواهم . ای خدای رحمان و رحیم من گناه زیادی کرده ام ومی دانم خدای مهربان و بخشنده دارم گناهان من حقیر را ببخش . ای خدای مهربان عبادت برای تو و عمل برای تو را دوست دارم و به مؤمنین و اهل درگاه تو احترام می گذارم زیرا که تو آنها رادوست داری . خدایا به محمد و آل او رحمت فرست و گناهان مرا ببخش و از حسین و امیر المومنین و امام حسن و پنچ تن آل عبا می خواهم مرا از شفاعت خودشان محروم ننمایند من به شفاعت شما امیدوارم . ای خدای مهربان از شما خواستارم که گناهان پدر و مادرم را بیامرزی . خداوندا به هر جا که نظر می کنم عظمت شما را می بینم . خدایا هرچی که هست و هرچه که من داشتم و دارم و خواهم داشت همه اش از بخشش و عنایت توست . الهی به بزرگی و کرم خودت به من اخلاق و مکارم دینی عطا کن تا بهتر ونیکتر خوب را از بدی تشخیص دهم و اگر سعادت آن را پیدا کنم به سعادت ابدی و به رضای تو نائل خواهم شد . خداوندا هرچه فکر می کنم و هر حرفی را که به زبان می آورم من ضعیفم و نیازمند به درگاه تو هستم . الهی اگر گناهی ازمن سر می زند گناه من به این معنی نیست که خداوندا من عظمت تو را نادیده گرفته ام ، الهی این از نادانی من بوده است و من به نفس خود ظلم کرده ام . خدایا به من کمک کن که در هر دقیقه ای که در این دنیا هستم همه اش تو را خوانم و آنچه شما آن را دوست داری انجام دهم خداوندا آنقدر تو رحیم و بخشنده و مهربان احساس می کنم که وقتی به گناهانم فکر می کنم خودم را حیران و سر گردان یافت می کنم و وقتی خدایا به یاد تو می افتم ابتدا شرمنده می شوم و دلم آرام می گیرد و خاطرم جمع می شود که خدائی رحیم ، کریم دارم و از گذشته ام که نادان بوده ام و گناه کرده ام بیزارم ، خداوندا واقعاً چقدر مهربانی ..... خداوندا تو را شکر می گذارم که اهل خانواده مرا آگاه ساخته ای و افرادی را آگاه ساخته ای و مرا آکاه ساخته ای تا پی به حق و باطل ببرم . و به برادران عزیزم توصیه می کنم که همیشه آنچه را که خداوند فرموده و موافق امر الهی است انجام دهند و از باطل و ظلم و بیهودگی دوری کنند .


حال با پدر خود سخن دارم پدر عزیز و مهربانم مرا ببخش که من نتوانستم آنچه که شما و خداوند خواسته است و دین فرزندی است ادا نمایم . پدر جان می دانم که چقدر با زحمت و مشقت و با دستها پینه زده مرا بزرگ کردی ، خون دل کشیدی ومرا بزرگ کری می دانم ، اما پدر جان من به راهی رفته ام که حسین ابن علی رفته است پدرم حتماً باید مرا ببخشید و حلال کنی .


مادر عزیزم باز می دانم که شما برای بزرگ کردن من چقدر رنجها و زحمتها و مشقتها زیادی کشیدی ، اما مادر عزیزم از اول من دوست داشتم و عاشق بودم و می باشم که به جبهه بروم و اگر خداوند بزرگ و مهربان به من سعادت فرماید و جزء شهیدان قرار دهد . مادرم تو آنطوری که من را دوست داشتی من هم از جان و دل تو را دوست می دارم و اگر در خانه ناراحت می شدی من هم در سنگر خود ناراحت می شدم اما مادرم من عاشق این راه بودم . مادرم امیدوارم که خداوند به حق فاطمه زهرا ( س ) تو را با آن بانوی عزیز همنشین فرماید ، مادرم اگر من سعادت داشتم شهید شوم در سوگ من گریه نکن اگر خواستی گریه کنی به یاد کربلای حسینی گریه کن اگر من با شهید شدن به سعادت می رسم مادرم شما نیز با صبر کردن به سعادت برسید انشاء الله پدرعزیزم باز خواهشمندم مرا ببخشی و پیرو خط رهبر و امام باشید . و در سوگ من هیچگونه ناراحت نشوید و صبر کنید تا خداوند اجر شما را عطا نماید .


از کسانی که وصیت نامه مرا می خوانند یا می شنوند خواهشمندم اگر بدی از من حقیر دیده ایدو یا از کسی که خبر دارید که من در حق او بدی کرده ام از او رضایت طلب کنید و مرا ببخشید و حلال کنید و اگر کسی از من طلبکار است و یا من نسبت به او بدهکار می باشم به پدرم مراجعه نماید تا پدرم نسبت به بدهکاری یا طلبکاری آنها اقدام فرماید برای رضای خدا این حقیر را ببخشید و بازهم خواهشمندم که برای این حقیر دعا کنید زیرا که من با کوله باری پر از گناه سفر می کنم و من در درگاه باری تعالی ازاین گناهانم شرمنده ام .


خدایا مرا ببخش ای مهربان مرا ببخش خدای عزیزم


ساعت 30/1 بعداز ظهر تاریخ 22/6/1366


احمد خلجی


<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ