سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای گرامی ترینِ گرامیان و نهایتِ آرزوی خواستاران ! تو سرور منی که درِ دعا و توبه را برای من گشودی. پس درِ قبول و اجابت دعا را بر من مبند . [.فاطمه علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 
سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 7:40 صبح


شیخ‌الاسلام جایگزین محتمشی پور شد

حسین شیخ‌الاسلام مشاور سابق امور بین‌الملل و سیاست خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی با حکم علی لاریجانی رئیس قوه مقننه دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس هشتم شد.

حسین شیخ‌الاسلام مشاور سابق امور بین‌الملل و سیاست خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی با حکم علی لاریجانی رئیس قوه مقننه دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس هشتم شد.
به گزارش فارس، حسین شیخ‌الاسلام مشاور سابق امور بین‌الملل و سیاست خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی با حکم علی لاریجانی رئیس قوه مقننه دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس هشتم و جایگزین علی‌اکبر محتشمی‌پور شد.
بر اساس این گزارش، حکم شیخ‌الاسلام 7 فروردین‌ماه 89 از سوی لاریجانی صادر شده است.
گفتنی است، مشاور امور بین‌الملل و سیاست خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی، معاونت سیاسی و عربی و آفریقایی وزارت خارجه، سفیر ایران در دمشق، نمایندگی مردم تهران در مجلس هفتم، قائم مقام وزیر امور خارجه و سرپرست معاونت خاورمیانه و مشترک المنافع این وزارتخانه، مدیر کل همکاری‌های بین‌المللی مجلس شورای اسلامی در کارنامه سوابق مدیریتی حسین شیخ‌الاسلام دیده می‌شود.
وی با تجارب ارزنده‌ای که در زمینه مسائل فلسطین دارد از کارشناسان مبرز این عرصه به شمار می‌آید.
لازم به ذکر است چندی پیش حدود 140 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس پارلمان از وی خواستند تا به دلیل عملکرد علی‌اکبر محتشمی‌پور در کمیته موسوم به صیانت از آراء در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که عامل اصلی طرح ادعای تقلب در انتخابات بود و نیز مواضع نادرست علی‌اکبر محتشمی‌پور مسئول دبیرخانه حمایت از مردم فلسطین مجلس، او را از این سمت عزل کند.
شایان ذکر است با توجه به مواضع سیاسی محتشمی‌پور در ایام انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و حضور وی در بحث القای تقلب در انتخابات که رهبر انقلاب از آن به عنوان جرم بزرگ یاد کردند و نیز با توجه به عدم موضع‌گیری وی در برابر شعارهای انحرافی که در صفوف هواداران یکی از کاندیداهای شکست‌خورده در انتخابات ریاست جمهوری دهم سر داده که برخلاف آموزه‌های اسلام و اصول ارزش‌های امام(ره) است، نمایندگان ملت خواستار عزل محشتمی‌پور از دبیرخانه کمیته حمایت از مردم فلسطین شدند.
لازم به ذکر است که رئیس دبیر خانه کنفرانس حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین از سوی رئیس مجلس انتخاب می‌شود.

  انتهای خبر / پایگاه اطلاع رسانی جوان / کد خبر 116481


سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 7:38 صبح
 


آمریکا در جست و جوی راهی برای زنده کردن فتنه گران


آمریکایی ها همچنان درصدد یافتن راه های حمایت موثر از فتنه گران داخلی ایران هستند. این نکته را از جمله در نامه 9 نماینده کنگره آمریکا به اوباما که به امضای 68 نماینده دیگر هم رسید می توان دید.

آنها تأکید کرده اند: وظیفه ماست که معترضان را در دسترسی به فناوری سایبری یاری رسانیم. در همین حال موسسه آمریکایی "ابتکار سیاست خارجی " قصد دارد در روز 6 آوریل 2010 (17 فروردین 1389) نشستی را تحت عنوان "چشم اندازهای تغییر رژیم ایران" برگزار کند. وضعیت جنبش سبز و گزینه های خط مشی آمریکا موضوع دو برنامه این نشست است که افرادی مثل مهدی خلجی (از عناصر مرتبط با باند مهدی هاشمی و همکار فعلی موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن) گرشت ( از بنیاد دفاع   دموکراسی)، پلتکا (از موسسه اینتر پرایز) و «تکیه» و «آبرامز» از شورای روابط خارجی در آن به گفت و گو خواهند نشست. با این همه، ناتوانی رسانه های آمریکایی در انحراف افکار عمومی مردم ایران صدای برخی دیگر از نمایندگان کنگره را در آورده است. 70 عضو کنگره آمریکا در نامه ای به اوباما با انتقاد از عملکرد صدای آمریـکا مدعی شده اند: "ایران در مدیریت  شبکه v.o.A      نفوذ کرده است." نا کار آمدی صدای آمریکا حتی باعث سوزاندن برخی از مهره های ضد انقلاب از سوی آمریکایی ها شده است. در روزهای اخیر مهدی فلاحتی مجری این رادیو به جرم تجاوز جنسی به یک زن در آمریکا بازداشت شده است. فلاحتی از کمونیست های سابق بوده و کتابهایش در دوره دولت خاتمی در ایران مجوز چاپ گرفته است.

لحن ضد انقلاب نیز همچنان مأیوسانه است. بنی صدر در گفت و گو با سایت بلومبرگ اعتراف کرده است: «مخالفان فاقد عزم لازم و حمایت توده مردم برای سرنگونی حکومت مذهبی هستند.» او همچنین گفته است: تحریم‌ها برای مهار برنامه هسته ای ایران ممکن است نتیجه معکوس در پی داشته باشد.

تظاهر جریان فتنه سبز به تخطئه برائت جستن از رژیم صهیونیستی نیز صهیونیست ها را گلایه مند کرده است. سایت وزارت خارجه این رژیم در پاسخ به تخطئه ملاقات نامزد ندا آقا سلطان با سران رژیم صهیونیستی به افشاگری درباره دریافت کمک های مالی سبزها از دولت آمریکا و حتی به مقایسه جنایت های آمریکا در افغانستان با جنایات رژیم صهیونیست در غزه پرداخته است!


سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 7:34 صبح
 
 
پیام تشکر و قدردانی از تشریف فرمائی رهبر معظم انقلاب به منطقه شوش
در پی تشریف فرمایی رهبر معظم انقلاب اسلامی به منطقه فتح المبین شوش، پیام تشکری از سوی قرارگاه مرکزی راهیان نور منتشر شد که متن پیام بدین شرح می باشد:

محضر رهبر معظم و فرمانده معزز کل قوا

حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای (مدظله العالی)

 

باسلام

سپاس فراوان به درگاه خدای متعال که نعمت ولایت و امامت را به جامعه اسلامی ما ارزانی داشت و ولایت فقیه این استمرارحرکت انبیاء و اولیاء را چراغ راه امت آگاه و قدرشناس ایران اسلامی قرارداد.

باردیگر شمیم دل انگیز حضور مبارک و پربرکت حضرت عالی در سرزمینهای نور با رایحه معطر شهیدان راه عزت و شرف درهم آمیخت و زائران سرزمین نور تربت پاک شهیدان را همراه با نکهت خوش حضورتان، توتیای چشمانشان قرار دادند تا از این دیدار تبرک جسته و برحماسه سازان و فتح آفرینان 8 سال دفاع مقدس سر تعظیم فرود آورند.

حضور مبارک شما در سرزمین نور دلگرمی برای زائران و رهروان شهداست آنهایی که در راه ولایت از جان خود گذشتند و امروز فرهنگ ولایت پذیری را برای نسل جوان به یادگار گذاشته اند.

قرارگاه مرکزی راهیان نور ضمن سپاس و تشکر فراوان از حضور حضرتعالی در یادمان فتح المبین در منطقه شوش در استان سرافراز خوزستان، پیشانی تواضع و شکرگذاری بر آستان حضرت حق نهاده و برای رهبر و مقتدای خویش، سلامتی و طول عمر باعزت و برای انقلاب اسلامی اقتدار همراه با سربلندی  را از درگاه حضرت حق تعالی مسئلت دارد.

 

 

والسلام علیکم

خادمین قرارگاه مرکزی راهیان نور


دوشنبه 89 فروردین 16 , ساعت 7:43 صبح


 

R سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی طرح هدفمند کردن یارانه ها آماده است و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند دولت باید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا و مجلس نیز همکاری کند، منتظر آغاز به کار مجلس هستیم تا با تعامل مشکلات اجرای طرح با سناریوی 20 هزار میلیارد تومان را مطرح، به راهکارهای مشترکی برسیم و موانع اجرایی را حل کنیم. 

R رهبر جدایی طلبان چچنی در یک پیام ویدیویی که در اینترنت منتشر شد، مسؤولیت حملات مرگبار در مترو مسکو را بر عهده گرفت.

R همسر مرحوم حسینعلی منتظری صبح هفتم فروردین در قم به علت کهولت سن در منزلش درگذشت ودر قطعه ایثارگران گلزار شهدای علی بن جعفر «ع» قم به خاک سپرده شد.

R غلامحسین الهام عضو حقوقدانان شورای نگهبان ادعای تلویزیون " العربیه " مبنی بر تصادفش را تکذیب کرد. العربیه روز جمعه ادعا کرد الهام سخنگوی اسبق دولت بر اثر تصادف جاده ای بین رشت و قزوین جان باخته است. الهام در گفت و گو با  ایرنا گفت من اصلا به خارج ازتهران سفر نکرده ام و در منزل بوده و صحیح و سالم هستم .

Rبه گزارش خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی، حسن لاهوتی  فرزند فائزه هاشمی که 10 روز پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم عازم لندن شده بود و در انگلستان اقامت داشت، روز اول فروردین  به هنگام بازگشت به کشورمان توسط تعدادی از ماموران و با ارائه حکم قضایی بازداشت و  پس از مدت کوتاهی آزاد شد. همچنین حسین مرعشی  پس از یک بازداشت کوتاه مدت آزاد شد.

R با قرار گرفتن ائتلاف سکولار العراقیه در صدر رقبای انتخابات مجلس عراق یک روزنامه عراقی از توافق ائتلاف "دولت قانون " به رهبری "نوری المالکی " و ائتلاف ملی عراق به ریاست سید "عمار حکیم " درباره انتخاب توافقی نخست‌وزیر آینده عراق خبر داد. بر اساس این گزارش دو طرف همچنین توافق کردند که کمیته‌هائی برای توزیع پست‌های وزارتی تشکیل شود و حکیم نیز تأکید کرده است که فهرست العراقیه سهم بیشتری در دولت آینده داشته باشد وی همچنین بر پرهیز از هر گونه تنش بین فهرست‌ها تأکید کرده است. اما هواداران جریان صدر روزهای جمعه و شنبه یک همه پرسی را در شهرهای مختلف برگزار کرده اند تا بر اساس آن مردم از میان علاوی، مالکی، جعفری، عبدالمهدی و سید جعفر صدر (فرزند شهید سید محمد باقر صدر) یکی را به نخست وزیری برگزینند.


دوشنبه 89 فروردین 16 , ساعت 7:42 صبح
قرینه‌جدید‌نقش‌صهیونیست‌ها‌در‌سناریوی‌قتل‌ندا آقا سلطان


همسر ندا آقا سلطان با سفر به سرزمین اشغال فلسطین و ملاقات با پرز رئیس رژیم صهیونیستی نشانه های جدیدی از نقش موساد در ماجرای قتل وی در روزهای پس از انتخابات را نمایان ساخت.

پیش از این پرز و نتانیاهو بارها به ستایش از سران داخلی فتنه و «‌شجاعت» آنها پرداخته بودند. رسوایی اقدام کاسپین ماکان (‌نامزد آقا سلطان ) در حدی است که برخی از عوامل داخلی فتنه به انتقاد از این سفر پرداخته اند و ما در مقتوله اظهار داشته است که در تماس تلفنی با نامزد دخترش گفته است با این کار خودت را خراب کردی ندا را خراب نکن.

در همین حال "مناشه امیر" سردبیر بخش فارسی رادیو رژیم صهیونیستی خواستار قدردانی از اقدام کاسپین ماکان شد، اما در عین حال اعتراف کرد:‌در شرایط کنونی سخن از اسرائیل و ارتباط با اسرائیل به جنبش لطمه می زند و زیانبار است.


دوشنبه 89 فروردین 16 , ساعت 7:41 صبح
 


گزارشی از حامیان سایبری فرقه شکست خورده سبز


بر اساس گزارش یک موسسه تحقیقاتی از مجموع سایت های جریان فتنه رنگی که از زمان انتخابات تاکنون از موسوی حمایت کرده اند 1700 سایت متعلق به وابستگان فرزند شاه معدوم و جریان سلطنت طلب بوده و 970 سایت و وبلاگ توسط گروهک جنایتکار منافقین راه اندازی شده است.

بهائی ها با حدود 100 سایت و گروهک های الحادی مارکسیست وابسته به آمریکا هم از طریق 39 سایت به حمایت از فرقه سبز مشغول بوده و گاه خواستار دعا برای موفقیت این فرقه شده اند. همچنین حدود 2500 سایت توسط صد نفر از اعضای احزاب ورشکسته داخلی ولی مورد حمایت غرب اداره می شده است. برخی از مطرب ها ورقاصه ها، اتحادیه همجنس بازان نیویورک ، واشنگتن و لس آنجلس و بالاخره وابستگان به ارتجاع عرب نیز در شمار حامیان سایبری فرقه شکست خورده سبز بوده اند. 

در همین حال رضا پهلوی فرزند شاه معدوم در گفت و گو با رسانه آلمانی "دویچلندفرنک" درباره فتنه سبز گفت: با تمام وجود از آن پشتیبانی می کنم . این جنبش از جمله بهترین چیزهایی بوده که به کشور ما در طول تاریخ هدیه شده است. من پیوسته با نمایندگان این جنبش چه در داخل و چه در خارج صمیمانه گفت و گو می کنم و به آنها قول داده ام هر کاری از دستم برآید انجام دهم.


دوشنبه 89 فروردین 16 , ساعت 7:39 صبح
 


علت خبرسازی جدید علیه سپاه


در اقدامی هماهنگ رسانه های کشورهای حاشیه خلیج فارس به انتشار اخباری مبنی بر فعالیتهای اقتصادی سپاه در کشور بحرین پرداختند و سپاه پاسداران را به پولشویی متهم نمودند.اما فرصت زیادی لازم نبود که علت اصلی دروغ پردازی های خارق العاده مشخص شود.

مرور مطبوعات نزدیک به دولت آمریکا نشان می دهد خبرسازی های جدید‌به‌منظور‌فضاسازی‌برای‌شیوه‌جدید‌تحریم علیه کشورمان می باشد.

در همین زمینه وال استریت جرنال زیر عنوان "آمریکا طرح تحریم علیه ایران را ملایم می کند " به نقل از محافل آگاه نوشت: آمریکا از پیگیری شماری از اقدامات شدید علیه ایران منصرف شده است تا حمایت روسیه و چین‌را در‌مورد‌یک‌قطعنامه‌جدید‌شورای امنیت سازمان ملل متحد‌کسب‌کند.

در میان مواد حذف شده از طرحی که آمریکا ماه گذشته برای متحدین عمده اش فرستاده بود تحریم هایی قرار داشت که هدف آنها جلوگیری از دسترسی ایران به خدمات بین المللی بانکی و بازارهای پولی، و نیز بستن حریم های بین المللی به روی ناوگان های حمل و نقل هوائی و دریائی بود.

طرح جدید کماکان مراکز عمده قدرت در ایران، بخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف می گیرد. این طرح همچنین بسیاری از تحریم های جاری، از جمله تفتیش و توقیف محموله های مورد ظن به مقصد ایران در آبهای بین المللی، و منع دولت ها از عرضه کمک های مالی و یا اعتباری برای تجارت با ایران را تشدید میکند.


دوشنبه 89 فروردین 16 , ساعت 7:37 صبح
اخبار کوتاه


...

R مقامات آمریکایی پس از 9ماه سکوت درباره ربودن شهرام امیری (تبعه ایرانی) در عربستان، به برنامه ریزی و ربایش نامبرده، اعتراف کردند. شبکه تلویزیونی ای بی اس با انتشار این خبر از قول مقامات آمریکایی و در تلاش برای پوشاندن ابعاد رسوایی این آدم ربایی، به دروغ مدعی شد امیری به آمریکا پناهنده شده و با سازمان جاسوسی سیا همکاری می کند. این شبکه ادعا کرد امیری با همکاری داوطلبانه، برخی اطلاعات هسته ای را به مقامات آمریکایی داده است. این در حالی است که شهرام امیری یک محقق فیزیک محسوب می شود نه دانشمند یا تکنسین‌هسته‌ای که بتواند اطلاعاتی در زمینه برنامه هسته ای ایران به آمریکا بدهد. 

R " احمد الطبیب" شیخ جدید الازهر مصر که از سوی دولتمردان این کشور منصوب شده‌ است و تحت تاثیر فضای بیم و هراس سران قاهره از گسترش روز افزون مذهب شیعه در مصر قرار گرفته است، خواستار مقابله با شیعه در همه کشورهای اسلامی شد.

الطبیب بر هوشیاری الازهر برای خنثی کردن تمامی برنامه‌های سیاسی دانشجویان شیعی در مصر تأکید کرد و گفت: نمی‌خواهیم این امر به دامی برای جوانان سنی برای تغییر مذهب خود به شیعه و بعد به یک کانون و پس از آن نیز به یک مرکز شیعی تبدیل شود.

الطنطاوی شیخ پیشین الازهر که در ماه گذشته درگذشت، بدون توجه به کشتار مردم غزه توسط سربازان رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست گفت وگوی بین ادیان در نیویورک با شیمون پرز رییس این رژیم دیدار کرده بود.

R به دنبال آزادی سرکرده گروهک تروریستی پژاک از سوی دولت و دستگاه قضایی آلمان، پارلمان این کشور نیز به جمع حامیان تروریسم پیوست. اخیراً  جمعی از اعضای پارلمان آلمان از مریم  رجوی همسر سرکرده گروهک تروریستی منافقین دعوت کردند تا در مجلس این کشور سخنرانی کند. مریم رجوی در سخنرانی خود خواستار اعمال تحریم های نفت و بنزین علیه ایران شد و گفت: نباید با تحریم ها به خاطر این که به مردم صدمه می زند، مخالفت کرد. وی خواستار به رسمیت شناخته شدن گروهک منافقین شد و همچنین از اروپایی ها خواست دولت عراق را به خاطر تلاش، برای تعطیلی پادگان نظامی اشرف تحت فشار قرار دهند.

R محمد البرادعی دبیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دورخیز جدی را برای رقابت با حسنی مبارک آغاز کرده‌است. پیش از این البرادعی اعلام کرده بود که برای حضور در انتخابات باید اصلاحاتی در قانون اساسی انجام شود. با این همه خبرگزاری فرانسه  اعلام کرد که آقای البرادعی که یک‌بار هم جایزه صلح نوبل را در دست گرفته است ، فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌ است. محمد البرادعی با حضور در شهر المنصوره واقع در دلتای نیل، گفت که به هر کجا می‌رود مردم از وی استقبال می‌کنند و این نشان می‌دهد که مردم مصر به دنبال تغییر هستند.


دوشنبه 89 فروردین 16 , ساعت 7:36 صبح
 


خشم مدیر العبریه از دوستی احزاب عراقی با ایران


مدیر سعودی شبکه العربیه (العبریه) نسبت به روابط خوب اغلب احزاب و گروه های عراقی با جمهوری اسلامی ایران ابراز ناراحتی شدید کرد.

عبدالرحمن الراشد طی مقاله ای در روزنامه سعودی الشرق الاوسط و برای تخریب وجهه فعالان سیاسی گوناگون عراقی که روابط دوستانه ای با ایران دارند مدعی شد احزاب عراقی گوش به فرمان ایران هستند.

وی در این مقاله (تحت عنوان سفر زیارتی عراقی ها به ایران) با ادعای این که «ما نمی توانیم ترس همسایگان عراق از تبدیل شدن این کشور به یک لبنان دیگر را نادیده بگیریم»، نوشت: پس از انتخابات پارلمانی در عراق و بحث های پیش آمده درباره تقسیم مجدد قدرت، مقام های عراقی با سفر به ایران به دیدار ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس می روند(!)

این سعودی طرفدار رژیم صهیونیستی همچنین جلال طالبانی رئیس جمهور عراق را به خاطر سفر اخیر به تهران- که برای شرکت در جشن منطقه ای نوروز صورت گرفت- مورد حمله قرار داد و با ادعای این که «سفر طالبانی به تهران برای جلب حمایت ایران و باقی ماندن در ریاست جمهوری انجام شد» نوشت: سفر طالبانی به تهران نشان می دهد حتی آن گروه از سیاستمداران که پیش از این توجهی به رهبران مذهبی در تهران نداشتند، اکنون برای کسب قدرت وارد این تونل شده اند.

شایان ذکر است شبکه العربیه به خاطر مدیریت خیانت آلود عبدالرحمن‌الراشد و حمایت های آشکار از رژیم صهیونیستی در میان کشورهای عربی و اسلامی منطقه به عنوان «العبریه» شناخته می شود. الراشد در جریان جنگ 33روزه از صهیونیست‌ها دفاع کرد و در جنگ 22روزه نیز به پشتیبانی از قاتلان کودکان بی گناه غزه پرداخت. به همین دلیل برخی محافل صهیونیستی ضمن دعوت از الراشد، جایزه‌هایی به وی اهدا کردند.


دوشنبه 89 فروردین 9 , ساعت 7:34 صبح
منطقه عملیاتی خوزستان ایران با عرض بیش از 300 کیلومتر، خود به سه بخش تقسیم می‌شود. جبهه شمالی که در غرب دزفول و شوش قرار داشت و در عملیات فتح‌المبین (کربلای 2) آزاد شد. جبهه میانی که شامل منطقه نبرد در سوسنگرد و بستان می‌شد و در عملیات موفق طریق‌القدس (کربلای 1) آزاد شد. سومین منطقه با عنوان جبهه جنوبی شامل غرب اهواز و شمال خرمشهر بود که علی‌رغم توجه جهت آزادسازی آن، در دست عراق باقی مانده بود. عملیات نصر در 15/10/59 و عملیات توکل در 20/10/59 توسط نیروهای ایرانی در این جهت صورت پذیرفت. طرح «آب‌اندازی» که توسط سازمان آب و برق خوزستان و زیرنظر نیروهای مسلح در دو منطقه کرخه کورا (جنوب حمیدیه و سوسنگرد) و جنوب غربی اهواز به اجرا درآمد، در طراحی عملیات بیت‌المقدس مورد توجه و استفاده قرار گرفت. این طرح موجب شد تا عراق در مواضع نامناسب متوقف شده و خطر سقوط و تهدید اهواز از محور سوسنگرد برطرف شود. در منطقه جنوب غربی اهواز این طرح هرچند به سود نیروهای ایرانی اجرا شد، ولی عراق نیز از آن استفاده کرده و موقعیت خود را در مقابل حملات احتمالی ایران مستحکم کرد.
طراحی عملیات بیت‌المقدس با عنوان سلسله عملیات‌های کربلا شماره 3 (کربلا 3) از 9/1/61 بلافاصله بعد از عملیات فتح‌المبین آغاز شد. تدبیر کلی این بود: قبل از اینکه متجاوز از ضربه نبرد فتح‌المبین به خود آید، نیروهای ایرانی سومین منطقه استراتژیک را آزاد کنند. به‌طوری که - در اصطلاح نظامی - نوعی استفاده از موفقیت نبرد فتح‌المبین بعمل آید. منظورهای اساسی از عملیات بیت‌المقدس تداوم رزم علیه دشمن، تهدید بصره، کاهش توان رزمی دشمن، آزادسازی خرمشهر و خارج ساختن اهواز از برد توپخانه عراق بود. 
البته ملاحظات سیاسی در رابطه با بی‌ثبات نشان دادن رژیم صدام، وادار کردن عراق به پذیرش شرایط ایران برای پایان جنگ، کاهش فشار مشکلات مهاجرین جنگی در داخل کشور و ایجاد زمینه برای فعالیت‌های کشاورزی در مناطق حاصلخیز خوزستان نیز مورد توجه بوده است. این عملیات به‌طور مشترک توسط ارتش و سپاه پاسداران طرحریزی، هدایت و با رمز یا «علی‌بن ابیطالب(ع)» اجرا شد. قرارگاه هدایت کننده با عنوان «قرارگاه کربلا» با چهار قرارگاه قدس و فتح، نصر و فجر شامل هفت لشکر و پنج تیپ مستقل از ارتش و سپاه عملیات را کنترل و هدایت کرد. طبق طرح، عملیات در چهار مرحله به‌شرح زیر باید انجام می‌شد:
1 – حمله قرارگاه قدس در شمال و عملیات عبور از رودخانه کارون توسط قرارگاه فتح و نصر و تأمین سرپل در غرب کارون.
2 – تثبیت سرپل تصرفی و ادامه حمله برای تأمین مرز.
3 – تأمین مرز و آزادسازی خرمشهر و ادامه نبرد برای تصرف پل نشوه بنابه دستور.
4 – تأمین ساحل شرق اروند بنابه دستور. از دلایل عمده عدم دستیابی نیروهای خودی به بصره و یا تنومه و متوقف ماندن عملیات بعد از آزادسازی خرمشهر، یکی انتخاب تاکتیک عقب‌نشینی از مناطق جنوب هویزه و شمال طلائیه و کوشک توسط دشمن بود که موجب شد تا نیروی قابل ملاحظه‌ای را برای حفظ بصره برای خود ذخیره ساخته و از انهدام آنها جلوگیری کند و دیگری تداوم عملیات در طول 25 روز جنگ و نبرد مداوم بود که موجب خستگی و کاهش توان رزمی یکان‌ها شده و موفقیت ادامه عملیات را تضمین نمی‌کرد. در این عملیات امیر سرلشکر شهید «خسرو تاش» شجاعانه جنگید و به خیل شهدا پیوست و امیر سرلشکر شهید آزاده قهرمان و سرافراز ایران «حسن هداوند میرزایی» یک روز قبل از آزادسازی خرمشهر در منطقه شلمچه مجروح شد و به اسارت درآمد و هشت سال بعد در اسارت به شهادت رسید.

نتیجه:
- با تغییراتی که به هنگام اجرای طرح به‌عمل آمد، نهایتاً 5400 کیلومتر مربع از خاک مقدس میهن اسلامی ایران و خرمشهر پس از 19 ماه اشغال آزاد شد. خطوط مرزی از شلمچه تا شمال طلائیه تأمین شد. پادگان حمید و محور اهواز - خرمشهر نیز به تصرف نیروهای خودی درآمد و شهر هویزه نیز آزاد شد.
- دو لشکر عراق کاملاً منهدم و شش لشکر نیز از 20 درصد تا 60 درصد متحمل آسیب جدی شدند.
- بیش از 16 هزار نفر کشته و زخمی و 17 هزار و 499 نفر به اسارت درآمدند.
- 550 دستگاه تانک و نفربر، 50 دستگاه خودرو، ده‌ها عراده توپ و مقادیر زیادی از انواع جنگ‌افزار و مهمات، به همراه سرنگونی 53 فروند هواپیما و سه بالگرد، ضایعات لجستیکی دشمن به حساب آمد.
- عملیات بیت‌المقدس بزرگترین، وسیع‌ترین و مؤثرترین اقدام نظامی ایران در طول جنگ محسوب می‌شود که بعد از آزادسازی خرمشهر، موجب شد فضایی برای گفت‌وگو درباره خاتمه جنگ ایجاد شود، ولی چون عراق به سرکردگی استکبار جهانی حاضر به پذیرش شرایط ایران نبود، از این فرصت استفاده نشد و نبرد جهت آزادسازی مناطق اشغال شده و نفوذ به خاک عراق تداوم یافت.

<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ